– Det är inte vad man ville se i början av året. Men nu finns ett tryck från både producenter och butiker om ökade priser, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.
Prisstegringen i januari var ett trendbrott. Den följde på en period på nio månader med inbromsade prishöjningar som legat under Riksbankens inflationsmål på 2 procent i årstakt.
Utvecklingen med stigande priser fortsatte under februari, visar nu ny statistik.
Olja och te
Lyftet totalt i dagligvaruhandeln var 0,5 procent i februari mot januari, enligt Matpriskollen. Det innebär en prishöjning på 2,5 procent i årstakt på jämförbara produkter. Ökningen för enbart matvaror var 0,6 procent. I januari var uppgången 0,5 procent.
Olivolja är exempel på en vara som bara blir dyrare och dyrare, upp 5 procent i februari, och 40 procent i snitt på ett år.
Te har blivit 2,7 procent dyrare och priset på choklad klättrar 3,8 procent jämfört med i januari.
Varor där kurvorna pekar nedåt är middagsmat som kyckling och fisk – som blivit 1,4 respektive 0,5 procent billigare i snitt.
Sänker egna märken
Bland de stora matkedjorna har Axfoods Hemköp och Willys höjt priserna mest sedan årsskiftet, med 1,4 procent. Ica har höjt med 0,9 procent och Coop med 0,4.
Matpriskollens sammanställning visar samtidigt att kedjorna hyvlar priset på mat från sina egna märken – ned 0,1 procent i snitt i februari. Det kan jämföras med en ökning på 0,8 procent på leverantörsmärken.
– Konsumenterna efterfrågar allt billigare alternativ i butikerna och detta är kanske ett svar från kedjorna på det, säger Ulf Mazur.
Han betonar att priserna just nu inte är "i synk".
Priset kan variera stort inom en och samma varukategori och det är stora eftersläpningar i dagligvaruhandeln. Viss olivolja kan exempelvis ha ökat med 30 procent. Och priserna på chokladjätten Marabous produkter har ännu inte justerats upp.
Fortsätter upp
Enligt Ulf Mazur tyder mycket på att priserna fortsätter upp i mars och april.
– Jag tror det kommer att fortsätta. Många producenter hade behövt höja priset redan förra året, men har ännu inte fått igenom de höjningarna, säger han.
Men det finns frågetecken. Ica har utlovat en miljardsatsning på prissänkningar med start i mars och Lidl har sänkt priset på sitt sortiment med produkter från Sverige med minst 20 procent.
– Det kan motverka höjningarna. Ingen vet riktigt vad Icas satsning innebär, men det gör de andra nervösa.