Priserna pÄ mat fullkomligt rusar. Enligt Ulf Mazur, grundare av den oberoende prisjÀmförelsesajten Matpriskollen, Àr det vi ser nu rekord.
ââVi har undersökt 42 000 artiklar i de stora kedjorna under maj. Vi har en prisökning pĂ„ 1,4 procent bara under den mĂ„naden, sĂ€ger Ulf Mazur.
De produktgrupper som ökat mest Àr kött, följt av ost och mejeriprodukter. Vissa varor, som exempelvis bordsmargarin av nÄgra mÀrken, har gÄtt upp med mellan 35 och 43 procent. Kyckling, Àgg och vissa mejeriprodukter har ökat upp emot 40 procent.
Enligt Matpriskollen Àr nu prisökningarna 5,2 procent i Ärstakt, högre Àn de 5 procent som rÄdde under april.
Ulf Mazur befarar att matpriserna kommer att fortsÀtta att skena.
Blir vÀrre
ââDet blir vĂ€rre. Vi har inte sett sĂ„ hĂ€r stora och snabba ökningar nĂ„gonsin.
Priserna höjs i olika takt för olika produktgrupper, eftersom de sÀtts i förhandlingar mellan de stora livsmedelskedjorna och producenterna, och alla produktgrupper förhandlas inte samtidigt, förklarar han. DÀrför har inte priserna ökat jÀmt över alla varor Ànnu.
ââBranschen fungerar sĂ„ att varorna höjs successivt, vissa kategorier börjar höja. Men allt blir dyrare.
Matpriskollen har lÄtit Sifo frÄga runt 1 000 svenskar hur de tÀnker tackla de skenande matpriserna. De flesta sÀger att de tÀnker köra mindre bil, köpa mindre klÀder och ocksÄ lÀgga mindre pengar pÄ nöjen och fritidsaktiviteter, berÀttar Ulf Mazur. DÀremot Àr svenskarna mindre benÀgna att dra in pÄ abonnemang för streamingtjÀnster, vilket han tycker Àr en aning förvÄnande.
Det stÄr dock klart att mÄnga kommer att fÄ det riktigt tufft med ekonomin nÀr bÄde maten, bostadslÄnen och brÀnslet snabbt blir dyrare, konstaterar Mazur.
Mycket besvÀrligt
Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, tycker ocksÄ att lÀget Àr mycket besvÀrligt. Prishöjningarna Àr stora nu. Hon förklarar att det bÄde beror pÄ effekterna av pandemin, med flaskhalsar, leveransproblem och brist pÄ olika varor, och pÄ kriget i Ukraina.
ââUkraina och Ryssland Ă€r stora livsmedelsproducenter. NĂ€r det inte kan produceras dĂ€r gĂ„r priserna upp. Det pĂ„verkar alla i livsmedelskedjan, sĂ€ger Karin Brynell, och konstaterar att varken hon eller sĂ€rskilt mĂ„nga andra som Ă€r vuxna nu har varit med om nĂ„got liknande.
Billigare mÀrken
MÄnga kunder som hÀpnar över de rusande priserna funderar kanske över om handlarna passar pÄ att höja lite extra nu, nÀr alla priser ÀndÄ stiger. Fast det har Karin Brynell svÄrt att tro.
ââMed tanke pĂ„ hur pressade konsumenter Ă€r sĂ„ vill handlarna ha sĂ„ konkurrenskraftiga erbjudanden som möjligt. Alla Ă€r nog mĂ„na om att inte höja mer Ă€n nödvĂ€ndigt.
Karin Brynell berÀttar att det redan nu mÀrks att folk vÀxlar över till billigare produkter och mÀrken.
ââDet kan pĂ„ sikt drabba sĂ„dant som ekologiskt och svenskproducerat, sĂ€ger hon.
Men svenska hushÄll lÀgger förhÄllandevis lite av sin hushÄllsbudget pÄ mat, kanske sÄ lite som 12 till 13 procent, förklarar hon.
ââPĂ„ sikt fĂ„r vi nog se att maten tar en större del av kakan, sĂ€ger Karin Brynell.