Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Matpriserna steg rekordmycket i maj

Kött, margarin och ost Ă€r mat med rekordstora prisökningar i maj. Nu Ă€r prisökningen pĂ„ mat 1,4 procent bara för maj – betydligt mer Ă€n under hela förra Ă„ret, enligt prisjĂ€mförelsesajten Matpriskollen.

Nu blir det annat Àn oxfilé pÄ mÄnga svenska tallrikar. Arkivbild.

Nu blir det annat Àn oxfilé pÄ mÄnga svenska tallrikar. Arkivbild.

Foto: Dan Strandqvist/TT

Ekonomi2022-06-11 06:30

Priserna pÄ mat fullkomligt rusar. Enligt Ulf Mazur, grundare av den oberoende prisjÀmförelsesajten Matpriskollen, Àr det vi ser nu rekord.

– Vi har undersökt 42 000 artiklar i de stora kedjorna under maj. Vi har en prisökning pĂ„ 1,4 procent bara under den mĂ„naden, sĂ€ger Ulf Mazur.

De produktgrupper som ökat mest Àr kött, följt av ost och mejeriprodukter. Vissa varor, som exempelvis bordsmargarin av nÄgra mÀrken, har gÄtt upp med mellan 35 och 43 procent. Kyckling, Àgg och vissa mejeriprodukter har ökat upp emot 40 procent.

Enligt Matpriskollen Àr nu prisökningarna 5,2 procent i Ärstakt, högre Àn de 5 procent som rÄdde under april.

Ulf Mazur befarar att matpriserna kommer att fortsÀtta att skena.

Blir vÀrre

– Det blir vĂ€rre. Vi har inte sett sĂ„ hĂ€r stora och snabba ökningar nĂ„gonsin.

Priserna höjs i olika takt för olika produktgrupper, eftersom de sÀtts i förhandlingar mellan de stora livsmedelskedjorna och producenterna, och alla produktgrupper förhandlas inte samtidigt, förklarar han. DÀrför har inte priserna ökat jÀmt över alla varor Ànnu.

– Branschen fungerar sĂ„ att varorna höjs successivt, vissa kategorier börjar höja. Men allt blir dyrare.

Matpriskollen har lĂ„tit Sifo frĂ„ga runt 1 000 svenskar hur de tĂ€nker tackla de skenande matpriserna. De flesta sĂ€ger att de tĂ€nker köra mindre bil, köpa mindre klĂ€der och ocksĂ„ lĂ€gga mindre pengar pĂ„ nöjen och fritidsaktiviteter, berĂ€ttar Ulf Mazur. DĂ€remot Ă€r svenskarna mindre benĂ€gna att dra in pĂ„ abonnemang för streamingtjĂ€nster, vilket han tycker Ă€r en aning förvĂ„nande.

Det stÄr dock klart att mÄnga kommer att fÄ det riktigt tufft med ekonomin nÀr bÄde maten, bostadslÄnen och brÀnslet snabbt blir dyrare, konstaterar Mazur.

Mycket besvÀrligt

Karin Brynell, vd för branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, tycker ocksÄ att lÀget Àr mycket besvÀrligt. Prishöjningarna Àr stora nu. Hon förklarar att det bÄde beror pÄ effekterna av pandemin, med flaskhalsar, leveransproblem och brist pÄ olika varor, och pÄ kriget i Ukraina.

– Ukraina och Ryssland Ă€r stora livsmedelsproducenter. NĂ€r det inte kan produceras dĂ€r gĂ„r priserna upp. Det pĂ„verkar alla i livsmedelskedjan, sĂ€ger Karin Brynell, och konstaterar att varken hon eller sĂ€rskilt mĂ„nga andra som Ă€r vuxna nu har varit med om nĂ„got liknande.

Billigare mÀrken

MÄnga kunder som hÀpnar över de rusande priserna funderar kanske över om handlarna passar pÄ att höja lite extra nu, nÀr alla priser ÀndÄ stiger. Fast det har Karin Brynell svÄrt att tro.

– Med tanke pĂ„ hur pressade konsumenter Ă€r sĂ„ vill handlarna ha sĂ„ konkurrenskraftiga erbjudanden som möjligt. Alla Ă€r nog mĂ„na om att inte höja mer Ă€n nödvĂ€ndigt.

Karin Brynell berÀttar att det redan nu mÀrks att folk vÀxlar över till billigare produkter och mÀrken.

– Det kan pĂ„ sikt drabba sĂ„dant som ekologiskt och svenskproducerat, sĂ€ger hon.

Men svenska hushÄll lÀgger förhÄllandevis lite av sin hushÄllsbudget pÄ mat, kanske sÄ lite som 12 till 13 procent, förklarar hon.

– PĂ„ sikt fĂ„r vi nog se att maten tar en större del av kakan, sĂ€ger Karin Brynell.

Fakta: Matpriskollen

Matpriskollen Àr ett företag som driver en app för konsumenter, och som samlar in matpriser frÄn de olika kedjorna. Konsumenter kan anvÀnda appen gratis för att jÀmföra priser och erbjudanden.

Företaget Àr fristÄende, och finansierar sin verksamhet genom att sÀlja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

KĂ€lla: Matpriskollen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!