Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jätteförlust – men Rivian skalar upp

Den amerikanska elfordonstillverkaren Rivian har mer än dubblat sin förlust till 1,7 miljarder dollar för andra kvartalet. Men nu skalas produktionen upp, lovar bolaget.

Rivianbilar visades upp på Times Square inför bolagets notering på New York-börsen i november förra året.

Rivianbilar visades upp på Times Square inför bolagets notering på New York-börsen i november förra året.

Foto: Ann-Sophie Fjello-Jensen AP/TT

Ekonomi2022-08-12 01:59

Rivian – som tillverkar ellastbilar, suvar och skåpbilar – har levererat nästan 4 500 fordon under kvartalet och har en omsättning på 364 miljoner dollar (3,7 miljarder kronor), jämfört med ingen omsättning för ett år sedan. En tidig investerare i Rivian, som noterades på New York-börsen förra året, är teknikjätten Amazon, som också åtagit sig att köpa 100 000 skåpbilar.

"Leveranskedjor fortsätter att vara den begränsande faktorn för vår produktion; men genom nära samarbete med våra leverantörer gör vi framsteg", säger bolaget i ett meddelande till investerarna, och tillägger att ett andra skift vid fabriken i Illinois adderas under tredje kvartalet.

Den skenande förlusten – motsvarande 17 miljarder kronor för kvartalet – förklaras främst med investeringar i personal och teknik och att kostnaden per fordon bör sjunka när produktionen tar fart.

Under första halvåret tillverkade det kaliforniska bolaget 7 000 fordon, och räknar med att nå en total på 25 000 för helåret. Nästan 100 000 kunder i USA och Kanada har förbeställt Rivianfordon.

Marknaden visade visst missnöje med rapporten, och aktien sjönk ungefär 2 procent i efterhandeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!