DÀremot ökar svenskarnas handlande pÄ nÀtet med 2 procent i juli jÀmfört med samma mÄnad föregÄende Är, visar Svensk Handels e-handelsindikator.
Förutom i juli har omsÀttningen i e-handeln minskat samtliga mÄnader hittills i Är, med undantag i februari. För hela perioden januari till och med juli har omsÀttningen totalt minskat med 4 procent. Det gÀller bÄde svenska konsumenters köp frÄn svenska aktörer och nÀr e-handeln frÄn utlÀndska aktörer inkluderas.
"Det Àr fortsatt en vÀldigt utmanande marknad för e-handeln i Sverige och inget tyder pÄ en nÀra vÀndning", sÀger Per Ljungberg, innovationschef pÄ Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
NÄgot fler svenskar handlade pÄ nÀtet i bÄde juni och juli i Är jÀmfört med samma mÄnader förra Äret. Men de handlar för lÀgre belopp Àn tidigare.
"BeteendeförÀndringen mot ökad e-handel och konsumenternas jakt pÄ lÄga priser gynnar andrahandsmarknadens utveckling", sÀger Per Ljungberg.