Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flygbolag lovar skärpa sig efter EU-granskning

Vi lovar att bättra oss, vi lovar!

Många passagerare har kommit i kläm då flygen blev kvar på marken under pandemin. Arkivbild.

Många passagerare har kommit i kläm då flygen blev kvar på marken under pandemin. Arkivbild.

Foto: Matthias Schrader

Ekonomi2021-09-30 13:38

Nu har flygbolagen sagt att de ska skärpa sig efter att EU-kommissionen och organisationer inom EU, däribland svenska Konsumentverket, har granskat deras hantering av konsumenters rättigheter.

Det handlar om återbetalning av pengar i samband med inställda flyg och påtvingade tillgodohavanden, återbetalningar som tagit lång tid och konsumenter som köpt sina biljetter via resebyrå och haft svårt att hävda sin rätt gentemot flygbolagen.

Men nu har dialog förts med bolagen, som lovar att bättra sig. Konsumentverket har ansvarat för att prata 11 av dem till rätta, bland dem Ryanair, Norwegian, Lufthansa och Easyjet.

Flygbolagen lovar att informera bättre om passagerarnas rättigheter, och respektera att passagerarna har rätt att välja återbetalning i pengar i stället för som tillgodohavande. De lovar också att hjälpa passagerare som har svårt att få återbetalning via sin resebyrå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!