Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

FI tar tuffare tag mot överskuldsÀttning

ÖverskuldsĂ€ttning – ett jĂ€tteproblem. Nu förtydligar Finansinspektionen sin tolkning av kreditgivares ansvar vid lĂ„ngivning och kreditprövning.

Nu skÀrper Finansinspektionen tagen mot överskuldsÀttning. Arkivbild.

Nu skÀrper Finansinspektionen tagen mot överskuldsÀttning. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi2021-09-15 05:30

Finansinspektionens styrelse har förtydligat sina allmÀnna rÄd om konsumentkrediter, berÀttar Susanna Grufman, bitrÀdande generaldirektör för Finansinspektionen, FI.

– Vi vill förtydliga vĂ„r syn pĂ„ kreditgivarens ansvar, och vilka uppgifter en lĂ„ngivare behöver ta in vid kreditprövning. Vi försöker helt enkelt genom vĂ€gledningen begrĂ€nsa lĂ„ngivningen till dem som inte borde ha beviljats lĂ„n, sĂ€ger hon.

De allmÀnna rÄden gÀller alla konsumtionskrediter som beviljas av exempelvis banker, kreditmarknadsbolag, betaltjÀnstföretag och institut för elektroniska pengar frÄn den 1 november. Totalt rör det sig om cirka 300 företag, enligt Susanna Grufman.

ÖverskuldsĂ€ttning stort problem

– Vi har sett att nĂ€stan fem procent av alla nya lĂ„n hamnar hos inkasso inom fem mĂ„nader. För ungdomar Ă€r den siffran Ă€nnu högre, hela Ă„tta procent, sĂ€ger hon och understryker att överskuldsĂ€ttningen Ă€r bland de mest prioriterade omrĂ„dena hos myndigheten.

DÀrför skÀrper FI till tonen mot lÄngivarna i sina allmÀnna rÄd, och förtydligar hur lÄngivningen bör gÄ till. Dels ska kreditgivaren enligt myndighetens allmÀnna rÄd visa omsorg om konsumenten, och utgÄ frÄn konsumentens behov och förutsÀttningar vid lÄngivningen.

– I vissa fall innebĂ€r det att avrĂ„da frĂ„n krediten, sĂ€ger hon.

Dessutom ska tillrÀckligt med uppgifter tas in vid kreditprövningen, förklarar hon. Det handlar om vilken slags sysselsÀttning lÄntagaren har, inkomst, utgifter, skulder och eventuella borgensÄtaganden. Uppgifterna bör dessutom kontrolleras i högre utstrÀckning Àn idag, enligt FI. I nÀsta steg bör man bedöma konsumentens betalningsförmÄga för den sökta krediten.

Kanske kan man undra om det dÀr med "omsorg om konsumenten" ger utrymme för olika tolkningar. Den som Àr i ekonomisk knipa, och ansöker om ett lÄn, kanske tycker att omsorg innebÀr att bevilja lÄnet sÄ att lÄntagarens behov kan tillfredsstÀllas omedelbart. Kanske har lÄngivaren samma Äsikt.

– HĂ€r har lĂ„ngivaren ett ansvar, och ska ta hĂ€nsyn till Ă„terbetalningsförmĂ„gan. Kanske Ă€ven avrĂ„da, om till exempel det Ă€r en lĂ„ng kredit för en vara med kort livslĂ€ngd, sĂ€ger Grufman.

Skarpa allmÀnna rÄd

De allmÀnna rÄden har Finansinspektionens tagit fram utifrÄn reglerna i Konsumentkreditlagen.

– Vi förvĂ€ntar oss att företagen följer de allmĂ€nna rĂ„den.

– De allmĂ€nna rĂ„den Ă€r inte bindande som lag, men det Ă€r vĂ„r tolkning av lagen. Vi kan utfĂ€rda sanktioner utifrĂ„n lagen, sĂ€ger Susanna Grufman.

Fakta: Lagar och allmÀnna rÄd

AllmÀnna rÄd Àr inte lag, men utgör en myndighets tolkning av exempelvis en lag. De allmÀnna rÄden Àr inte bindande i sig, men en vÀgledning om hur myndigheten ser pÄ lagen och tolkningen.

Framöver ska lÄngivare visa allmÀn omsorg om lÄntagaren, och utgÄ frÄn konsumentens behov. Dessutom förtydligas hur kreditprövningen ska göras, genom att peka pÄ vilken mÀngd uppgifter som behöver tas in av lÄngivaren.

KĂ€lla: Finansinspektionen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!