Banker Àr troligen inte mer giriga Àn andra organisationer, enligt Claes Hemberg.
ââDet Ă€r bara det att branschen Ă€r uppbyggd sĂ„ att det ger bankerna friheten att kunna vara giriga, sĂ€ger han.
SÀrskilt svÄrt med bolÄn
Han pekar pÄ hur snabba prisförÀndringarna i inflations- och rÀntechocken gör det stökigt och svÄrare Àn vanligt för konsumenterna.
ââDet gĂ€ller bĂ„de pĂ„ blodpudding och bolĂ„n. SĂ€rskilt svĂ„rt Ă€r det i bolĂ„n, eftersom det Ă€r mer abstrakt. Och dessutom: stora pengar och procent. Detta utnyttjar förstĂ„s bolĂ„nejĂ€ttarna. DĂ€rför tjĂ€nar de extra mycket mer i dag Ă€n i fjol. Och rĂ€ntehöjningar i sig borde inte ge högre vinster.
Konkurrensen mÄste öka, tror Hemberg. Och sÄ mÄste det bli enklare för hushÄll att förstÄ hur rÀntesÀttningen gÄr till. InlÄsningsmekanismer mÄste ocksÄ bort, sÄ att det blir enklare att byta bank, tycker han.
ââDe fyra storbankerna har de senaste Ă„rtiondena anpassat sig till varandra. De beter sig ungefĂ€r pĂ„ samma sĂ€tt. De Ă€ndrar rĂ€ntan upp och ner pĂ„ samma sĂ€tt, har samma svĂ„rbegripliga villkor och knepiga sĂ€tt att förhandla. De har samma metod. Det Ă€r en kultur som liknar en kartell, sĂ€ger han.
"En skev diskussion"
Inne i bankvÀrlden Àr perspektivet pÄ frÄgan ett helt annat.
ââOm svenska banker inte hade haft den hĂ€r goda lönsamheten hade marknaden varit orolig för bankerna generellt. Det hade drivit upp bankernas finansieringskostnader och gjort det dyrare för svenskar att lĂ„na pengar, sĂ€ger Andreas HĂ„kansson, bankanalytiker pĂ„ Danske Bank â nummer fem bland bankerna i Sverige.
Han beskriver â precis som flera bankdirektörer gjort i samband med veckans delĂ„rsrapporter â konkurrensen som hĂ„rd och prissĂ€ttningen pĂ„ svenska banktjĂ€nster som lĂ„g. Och han kallar debatten om bankernas rĂ€ntevinster för "populistisk".
ââJag förstĂ„r inte detta. Banker Ă€r inte mer lönsamma Ă€n mĂ„nga andra bolag pĂ„ börsen. Jag förstĂ„r inte vad det Ă€r som gör att bankerna inte kan ha den hĂ€r typen av lönsamhet nĂ€r andra bolag har det, sĂ€ger han.
ââJag tycker det Ă€r en skev diskussion. Det kĂ€nns som ett politiskt spel dĂ€r det verkar anses mer okej att vara negativ mot banker Ă€n övriga sektorer, tillĂ€gger han.
Jan Bertoft, generalsekreterare pÄ Sveriges konsumenter, Àr mer pÄ Hembergs spÄr.
ââBankernas största fokus Ă€r ju aktieĂ€garna. Det Ă€r ganska uppenbart, Ă€ven om de sĂ€ger att kunden Ă€r i fokus. DĂ„ gĂ€ller det att maximera vinst, sĂ€ger han.
Vill se översyn av konkurrensen
Detta Àr inte konstigt i en marknadsekonomi, enligt Bertoft.
ââMen nĂ€r man gör sĂ„ hĂ€r stora vinster upplevs ju det som provocerande, sĂ€ger han.
Bankkunderna sjÀlva mÄste ocksÄ bli mer aktiva, tycker Bertoft.
ââByt bank! Testa! Förhandla om bolĂ„nerĂ€ntan. Skaffa flera banker, dĂ€r du fĂ„r mer betalt för insatta pengar. Och tala om nĂ€r du Ă€r missnöjd. Mejla banken. Ett mejl spelar ingen roll, men om det Ă€r mĂ„nga som mejlar om samma sak kan det ta skruv, sĂ€ger han.
NÀr det gÀller vad politiker och myndigheter kan göra vill Bertoft se en översyn av konkurrensen och nya redovisningskrav:
ââAllt handlar om att det ska vara lĂ€tt att vĂ€lja rĂ€tt. Det gĂ€ller ju Ă€ven banker. DĂ„ mĂ„ste man veta villkoren. Hur Ă€r det hĂ€r utrĂ€knat? Det borde bli mer transparent och mer synligt.
ââDet Ă€r en roll för myndigheterna, att ta fram förordningar som gör att bankerna mĂ„ste redovisa hur de rĂ€knar.