Vi ska konkurrera med kunskap
Ulrica Jeansson, Louise Malmström och Anders Härnbro, samtliga (S) ser fram mot valrörelsedebatten om skolan.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Debatten på kongressen kretsade kring hur vi tar tillvara varje elevs potential, skapar lika villkor för alla skolor och minskar segregationen. I den debatten drev östgötaombuden på för en modern kunskapsskola där lusten att lära, höga krav på skolans innehåll och en syn på våra barn som manar till utveckling och förväntningar på deras framtid var viktiga frågor. Hur vi fokuserar på motivation och varaktig kunskap i stället för det utanpåverk som innantillrabblande av fakta innebär. Vi är nöjda både med de nya skrivningarna och med debattens innehåll. Det var en bra debatt som handlade om rätt saker. Men ibland kan det också vara viktigt att poängtera vad en kongressdebatt inte kretsade kring. Debatten på jobbkongressen handlade inte alls om huruvida svenska elever skulle få betyg eller göra nationella prov. Den handlade inte bara om de elever som har de tuffaste förutsättningarna utan om alla elever. Och den handlade inte om att någon skolas driftsform skulle vara bättre än någon annans. Därmed raderades Björklunds sista chans att framställa socialdemokraterna som försvarare av någon slags flumskola. Inte för att han har haft någon grund för att göra det tidigare heller, men nu skulle det verkligen vara skrattretande om han försökte. Därför ser vi fram emot en valrörelse med en seriös debatt kring två tydliga utbildningspolitiska alternativ. En socialdemokratisk politik där målet är en möjligheternas skola som inte sorterar och utestänger. Där varje elev följs upp, utmanas och stöttas, oavsett vilken nivå han eller hon ligger på. Där seriösa och engagerade utbildningsanordnare är välkomna att bidra till mångfald på lika villkor medan lycksökare undanbedes. Där resurser fördelas efter behov, personalen får sitt fortbildningsbehov tillgodosett och där all verksamhet följs upp och därmed garanterar fortsatt arbete för god kvalitet. Mot vårt utbildningspolitiska alternativ står Björklunds tillbakablickande modell. En sorteringsskola där man mäter tidigt för att sortera och där elever blir inlurade i återvändsgränder som det blir allt svårare att backa ur. Där elever ska bevakas av skolpoliser, föräldrar som inte fixar föräldraskapet ska straffas, och där det som betraktas som "riktiga kunskaper" bara är en del av kunskapsbegreppet. Fakta utan reflektion och ifrågasättande och utan djupare förståelse och förmåga att kunna omsätta faktakunskaperna på ett klokt vis i vardag och verklighet. Den debatten ser vi fram emot.