Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varför så få lokala järnvägssatsningar?

Norrköping2010-04-03 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ulf Nilsson skriver den 25/3 om "Ostlänken", som ska göra Linköping och Norrköping till sovstäder för arbetspendlare från Stockholm. Han konstaterar att ett sådant projekt kommer att ta allt för stora resurser på bekostnad av andra investeringsbehov. I stället föreslår han att befintliga järnvägen mellan Östergötland och Stockholm ges höjd kapacitet och att man utreder ekonomin för "höghastighetståg". Dessa tåg ska korta restider mellan Stockholm, Oslo. Köpenhamn och Tyskland och konkurera med flyget.Förutom snabba tåg mellan norra Europas storstäder finns behov av utbyggda järnvägar också mer lokalt. Det svenska järnvägsnätet har många luckor. För Östergötlands del skulle en järnväg Linköping-Motala knyta ihop länets arbetsmarkander på ett bra sätt och samtidigt möjliggöra snabbare resor längs rutten Norrköping-Örebro. En järnväg Jönköping-Borås skulle knyta ihop fyra av Götalands största städer och ge bättre förbindelser längs rutten Norrköping-Göteborg. Andra uppenbart motiverade järnvägssatsningar är till exempel sträckorna Malung-Sälen, Mora-Idre, Sveg-Funäsdalen och Kalmar-Öland. På dessa sträckor skulle tåg kunna ersätta bil för mycket stora antal resenärer.Den starkt ifrågasatta satsningen "förbifart Stockholm" från Kungens kurva till Sollentuna borde rimligen ha vägts mot ett alternativ med järväg längs rutten Handen-Flemingsberg-Spånga-Helenelund. Det vill säga en tvärbana mellan Stockholms pendeltågslinjer. Säkert finns ett antal andra sträckor i landet där ny järnvägstrafik skulle ha stort underlag. Sådana satsningar har man inte hört mycket om.
Läs mer om