Välkomna, Extra och Metro
Christer Sandberg
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är en gratistidning som ska spridas över hela länet.
Ägare är NT och Corren. Jag har de senaste dagarna fått en del frågor om vad jag tycker & tror om den här tidningen, så det är väl rimligt att jag redovisar det.
Pengar
Det här är ju de stora drakarnas svar på att Metro vill in på marknaden och konkurrera om reklampengarna i länet. I högtidliga sammanhang kan man sedan säkert säga något fint om "den fjärde storstadsregionen" och le förbindligt i riktning politiker.
Blinka, korsa fingrarna bakom ryggen, säga att det behövs en sådan tidning.
Poängen sägs ju vara att Extra ska skriva om både Linköping och Norrköping, den fjärde... -ja, du vet.
Det är just nu det mest politiskt korrekta. Orsaken att Extra finns är bara rädslan för att Metro ska ta viktiga annonsintäkter. It"s all about the money. Ekonomin, din dummer.
Men min bedömning är att vi etablerade morgontidningar i Norrköping och Linköping inte behöver oroa oss för Metro, som nu kommer till våra trakter.
FÖ större än DN
En riks-Metro utan en redaktion på plats, utan förankring, utan de lokala berättelserna som berör - blir ointressant för de allra flesta.
Det är därför, i och för sig högklassiga, morgontidningar som DN och Svenska Dagbladet aldrig är ens i närheten av t ex Folkbladets upplagesiffror i Norrköping och Finspång.
Varför skulle en lokal annonsör välja Metro?. I Stockholm är det annorlunda.
Jag har bott en del i Stockholm och brukade bläddra igenom Metro på väg till jobbet.
Dessutom känner jag journalister som jobbat för tidningen.
Ingen får bli arg
Den som vill sälja en text till Metro får veta följande:
"Stilmässigt är vi neutrala intill självutplåning. Vi har aldrig ett direkt tilltal till läsaren."
Det slätstrukna upphöjt till norm. Det intetsägande som en dygd.
Ingen ska bli upprörd av en text. Ingen annonsör får ju bli arg.
Metro har lyckats i riktiga storstäder just därför att tidningarna där inte klarar av att vara lokala.
En Huddingebo eller Sundbybergbo får sällan en rad i DN.
I städer med proffsiga lokala morgontidningar kan aldrig Metro utgöra ett verkligt hot.
Snygg logga
Jag välkomnar Metro och Extra. Den sistnämnda ser riktigt trevlig ut med en stilren orange logga.
Precis som Metro saknar den politisk åsikt, vill inte förarga på det sättet. Påminner en del om Metro i tilltalet. Men det finns ju i alla fall en redaktion på plats.
Säkert är redaktionen också besjälad av att hitta nyheter.
Vi får ytterligare en nyhetskälla att jämföra oss med, sånt brukar pigga upp.
Upplagesiffrorna lär vara svåra att kolla. Man vet ju inte hur många som bara tar en tidning och sedan slänger den. Just nedskräpningen är ett känt problem med gratistidningar.
Inga gratisluncher
Ingenting är ju gratis förstås. Det finns inga gratisluncher. Till slut får man betala.
Kanske har man förlorat en del, färg, åsikter, temperament, klanger och kvalitet, på vägen.
Men det ska bli spännande med mer konkurrens. Utan konkurrens vore det trist att vara tidningschef.
Som att spela i ett lag som saknade motståndare. Livet som en enda lång träningsrunda - aldrig match.
Så välkommen Metro och Extra! Det var bara det jag ville säga.