Upp på spåret!
Fler och fler människor åker tåg. Det är glädjande. Mindre glädjande är den undermåliga standarden på banorna där tågen far fram. Banverket sköter inte underhållet av signaler och kontaktledningar på ett acceptabelt sätt vilket leder till förseningar och till miljoner förlorade arbetstimmar.
Det politiska trycket mot Banverket bör öka, skriver Widar Andersson i dagens ledare med adress till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Foto: Scanpix (OBS! Bilden är ett montage).
Foto:
Ledare
Det ständigt återkommande problemet med "nedrivna kontaktledningar" måste åtgärdas. Det politiska trycket mot Banverket bör öka. Verket bör känna samma flås i nacken som de stora elbolagen fått uppleva i samband med sina nedblåsta ledningar. Banverkets ägare behöver också skjuta till pengar för tekniska investeringar i det befintliga järnvägsnätet.
Men regeringen uppträder, snällt sagt, tvehågset i sin roll som ansvarig för järnvägens infrastruktur. Av allt att döma pågår det en hård kamp om järnvägar och bilvägar inom regeringen. Moderaterna vill använda alla möjliga resurser - t ex intäkterna för de statliga bolag som säljs ut - för fortsatta skattesänkningar. Centern, som slåss för sin politiska heder, vill istället satsa mer på järnvägar och vägar ute i landet. Hittills är det moderaterna som har kommandot.
Kommunikationsminister och centerpartisten Åsa Torstenssons kalkonartade presskonferens om Citybanan i Stockholm gav nyligen syn för sägen.
Tanken med Citybanan är att bygga bort den värsta trängseln för järnvägstrafiken ut och in ur Stockholm. Projektet med de nedgrävda järnvägsspåren är utrett fram och bak under många år. Behovet av investeringen är mycket stort.
Men Åsa Torstensson hade i stort sett ingen finansiering klar när hon för någon vecka sedan presenterade regeringens beslut att bygga Citybanan. Moderaterna håller emot. De vill roffa åt sig varje ledig krona för att sänka skatterna.
Centern måste stå på sig.
Skall järnvägsnätet kunna möta förväntningarna hos den stadigt ökande strömmen av tågresenärer måste Banverket ha tillräckliga ekonomiska resurser och en effektiv organisation. "Hela Sverige skall leva" är en slogan som förknippas med centerns landsbygdspolitiska tradition. Tar inte regeringen ansvar för Banverket så kommer en växande skara av tågresenärerna från hela Sverige att tillbringa en allt större del av sina liv på försenade, köande och stillastående tåg.
Samtalen på alla dessa tåg är - tro mig jag vet - långtifrån regeringsvänliga.