Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Turism är en lokal bransch

Norrköping2010-03-19 05:22
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I morgon samlas centerpartiet i Östergötlands län för att diskutera partiets politik inför valet och kommande mandatperiod. Partiet vill att alla delar av vårt land ska leva. Men samtidigt som många branscher krymper och har svårt att utvecklas i flera delar av landet så lyckas turismnäringen visa framfötterna genom att växa. När Centerpartiet nu stakar ut riktlinjerna för den kommande mandatperiodens politik finns en chans att bidra till jobb och tillväxt i alla delar av länet genom en utvecklad lokal turismpolitik.

Debatt
Under 2008 steg sysselsättningen inom turismnäringen med sex procent till nästan 160 000 årsanställda och utländska turisters konsumtion i Sverige ökade med åtta procent till 100 miljarder kronor. Samtidigt som lågkonjunkturen har satt sina spår i stora delar av landet visar alltså turismnäringen framfötterna.

Eftersom turismnäringen inte flyttar på sig som många andra näringar så innebär starka turismföretag på en ort en trygghet för framtiden. Stark turism i ett område skapar dessutom ringar på vattnet. Turister lägger inte bara pengar på besöksmålet; de handlar också i det lokala närköpet, de tankar på bensinstationen och de använder den lokala infrastrukturen som post, apoteksombud och kollektivtrafik. Men trots insikter om turismens betydelse finns mycket kvar att utveckla på det turismpolitiska området lokalt och regionalt.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson (C) har uttryckt ambitionen att profilera Sverige som ett matland i framkant. Inom turismnäringen ser vi positivt på denna strävan och tror att utveckling och profilering av svensk matkultur är något som går hand i hand med att utveckla svensk turismnäring. Den som besöker vår landsbygd bör i framtiden kunna äta goda lokala specialiteter utan att behöva åka till närmaste stad.

Turismen behöver få utrymme i många delar av det lokala och regionala beslutsfattandet. I vissa kommuner krävs en förbättrad infrastruktur där ett turismperspektiv finns med. Det kan till exempel behövas satsningar som gör det enklare för turister att ta sig fram till stugan eller till kanotuthyrningen. På andra håll rör det som enklare frågor, såsom bättre skyltning, fungerande belysning, fler offentliga toaletter och bättre städade trottoarer. En löpande dialog mellan region, kommun och lokala turismföretag är nödvändig för att de initiativ som tas ska ge effekt och anpassas till lokala behov.

Politiken sätter villkoren för turismen. Vi inom turismnäringen vill bidra till att låta hela landet leva och skapa fler jobb, från Smygehuk i söder till Treriksröset i norr. Men för att lyckas med detta behöver vi verka i en miljö som är attraktiv. När Centerpartiet nu planerar kommande mandatperiods politik i Östergötlands län kan partiet genom en utvecklad turismpolitik visa att det finns anledning till framtidstro och optimism, också utanför de större tätorterna. Låt turismen bli den näring som får hela Sverige att leva.

Läs mer om