Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Töntigt, Björklund

Regering och riksdag bör sätta tuffa mål och resultatkrav på skolorna. Däremot blir det bara töntigt och omoget när/om politikerna också tror att de kan och ska bestämma vilka arbetsformer som skolorna ska använda, skriver Widar Andersson i dagens ledare om skolminister Jan Björklunds uppträdande som superrektor. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Regering och riksdag bör sätta tuffa mål och resultatkrav på skolorna. Däremot blir det bara töntigt och omoget när/om politikerna också tror att de kan och ska bestämma vilka arbetsformer som skolorna ska använda, skriver Widar Andersson i dagens ledare om skolminister Jan Björklunds uppträdande som superrektor. Foto: Tomas Oneborg/Scanpix

Foto:

Norrköping2007-02-21 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Skolminister Jan Björklund kör så det ryker. Han var väl förberedd på sitt uppdrag när han tillträdde. Skol- och utbildningsfrågor har också varit profilområden för folkpartiet i många år. Det hade därför varit uppseendeväckande om ett ansvarigt statsråd från fp suttit och rullat tummarna på Utbildningsdepartementet.

Ledare
Skolfrågor engagerar väljarna. Nästan alla har gått i skolan. Väldigt många anser sig därmed också vara experter på vad som sker och borde ske i dagens skolor. Det stora intresset för utbildningsfrågor är den starkast pådrivande förklaringen till att politiker utsätter skolan för ständiga reformer och projekt. Det är viktigt - säger opinionsinstituten - att visa handlingskraft i skolpolitiken. Jan Björklund visar att han förstått budskapet.
Det sprutar ut förslag i stort och smått från Björklunds departement
I en SvD-intervju med Björklund som publicerades i går, gick skolministern till förnyat angrepp på den socialdemokratiska "flumskolan". Nu vill Jan Björklund skapa fler ämnesbetyg, gradera upp undervisningen i historia, religion och svenska, han vill ge ett särskilt betyg i litteraturkunskap och han vill minska antalet håltimmar i elevernas scheman.
Jag har ett kluvet förhållningssätt till Jan Björklund. Vissa saker gör han helt rätt. Nationella prov i årskurs tre och hans förslag om en tredelning av gymnasiet - med en särskild lärlingsavdelning - är exempel på klok och sund politik som socialdemokraterna själv borde genomfört för flera år sedan.
Annat i den Björklundska arsenalen tycks mig väl konservativt och nostalgiskt. Vurmen för betyg har jag svårt för i allmänhet och i synnerhet ogillar jag tanken på betyg i ordning/uppförande.
.n n Det jag är allra mest kritisk mot är att Björklund uppträder som något slags Statlig Superrektor som personligen vet hur det bästa arbetet ska bedrivas ute i alla Sveriges drygt 6 000 ungdomsskolor.
Regering och riksdag bör sätta tuffa mål och resultatkrav på skolorna. Däremot blir det bara töntigt och omoget när/om politikerna också tror att de kan och ska bestämma vilka arbetsformer som skolorna ska använda.
Läs mer om