Sunkig taxipopulism
Sven-Erik Österberg var tidigare kommunminister i Göran Perssons regering. Efter valförlusten återgick han till uppdraget i riksdagen. Som statsråd åkte säkert Österberg ofta i bil med chaufför de sexton milen mellan hemmet i Västmanland och regeringskvarteren i Stockholm.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Riksdagsledamöternas taxiåkande redovisas - till skillnad från färderna i statsrådsbilarna - offentligt. Därför vet vi nu att Sven-Erik Österberg har åkt taxi för 77 000 kronor under mandatperiodens första nio månader.
Är detta då en angelägen nyhet? Är det en rimlig nyhetsvärdering av Ekot att toppa sina nyhetssändningar med den taxiresande Österberg?
Jag är skeptisk.
Utöver den ständigt närvarande avundsjukan hos sådana som mig och många andra som nästan aldrig åker taxi eller flyger på skattebetalarnas bekostnad, så finns det ingen reell konflikt i nyhetsrapporteringen om det f d statsrådets flitiga droskåkande.
Han är ingen bil- och flygresefördömande miljöaktivist som kan anklagas för dubbel bokföring. Vad jag har sett är det heller ingen som har anklagat Österberg för någon form av bedrägligt beteende i samband med taxiresorna. Att åka taxi i tjänsten står inte på något sätt i motsättning till officiell, socialdemokratisk politik eller till riksdagsuppdraget som sådant.
Hade Sven-Erik Österberg slirat med skatten hade jag kunnat förstå Ekots nyhetsvärdering. Sossar har officiellt en fallenhet för höga skatter. En hög socialdemokrat som försöker trixa till sig lägre skatter är en klockren nyhet.
Men att en publi -serviceredaktion som Ekot toppar sina nyheter med riksdagsman Österbergs taxiresor känns, milt sagt, mycket märkligt.
Det luktar sunkig populism lång väg.