Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Städerna förstärker varandra

Det tar bara 10, 15 minuter att åka från Norrköping till Söderköping. E 22 förbinder de båda stadskärnorna snabbt och lättvindigt. Båda städerna har mycket att vinna på ett närmare samarbete. Allt bör göras för att underlätta människors, varors och tjänsters rörlighet mellan kommunerna.

"Den ruffiga storstaden" och "den behagliga småstaden", Norrköping och Söderköping kompletterar varandra. Foto: Ola Axman och Andreas Skogh

"Den ruffiga storstaden" och "den behagliga småstaden", Norrköping och Söderköping kompletterar varandra. Foto: Ola Axman och Andreas Skogh

Foto:

Norrköping2007-09-26 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den "ruffiga storstaden" och den "behagliga småstaden" förstärker varandras möjligheter att växa och utvecklas som boende-arbets- och handelsplatser.

Samarbetet för fler och bättre expressbussar mellan stadskärnorna är ett litet men viktigt exempel på de de båda kommunledningarnas stigande intresse för samverkan.Skärgårdsutvecklingen är ett annat område där gemensamma och samordnade insatser kan ge större resultat än om var och en gnetar på för sig, på sin egen kammare.

Men kommunerna bör inte nöja sig med enstaka punktinsatser. Det korta avståndet mellan städerna skapar förutsättningar för gemensamma ansvarstaganden på mer vitala områden. En central, kommunal uppgift är att upprätta planer för stadsplaneringen. Genom nära samverkan och gemensamma beredningar mellan Norr- och Söderköpings stadsplanekontor kan dörrar öppnas för ett gradvis, fysiskt närmande mellan städerna.
Ett ökat engagemang från Norrköpings sida när det gäller Söderköpings problem med genomfartstrafiken, skulle säkert öka trycket på dem som har ansvaret för att trafikeländet åtgärdas snabbt och effektivt.

Målet bör vara att människor i sin praktiska vardag ska uppleva att Norrköping och Söderköping är "en stad med flera stadskärnor" där man kan bo, arbeta, studera och investera utan några byråkratiskt hindrande kommungränser.


De ledande politikerna Magnus Berge i Söderköping och Mattias Ottosson i Norrköping har chansen att driva på utvecklingen åt rätt håll. Den chansen bör de inte missa.
Läs mer om