Martin Nyberg (mp) tycker att om vi bygger en spårväg till Söderköping, så slipper vi en helt ny motorväg mellan Norrköping och Söderköping. En motorväg som skulle skära sönder orört landskap inne i skogen och värdefulla hagmarker. Vänsterpartiet reserverade sig mot en helt ny motorväg när detta ärende var uppe i Stadsplaneringsnämnden. Vi vill också ha spårväg till Söderköping, men i det här fallet vägs två olika miljö- och naturintressen mot varandra på ett olyckligt sätt - en spårväg riskerar att tvinga fram bygget av en helt ny motorväg.
Norrköpings och Söderköpings kommun har tillsammans börjat rita en korridor för ett spårvägsreservat mellan städerna. Det är brett och ligger runt den befintliga E22an. Man har i Norrköpings kommuns tidning ’Nya Norrköping’ sagt att spåren ska ligga där nuvarande E22 går. Detta förutsätter ju en helt ny sträckning av vägen, vilket man också planerar för, en ny motorväg ligger redan i infrastrukturplanen. Mitt förslag är: Lägg istället spårvägjämte den befintliga vägen; det ryms inom det ritade reservatområdet. Ta sedan upp en diskussion med Trafikverket om att byta ut en ny motorväg mot spårbunden trafik.
Jag är den första att välkomna all spårbunden kollektivtrafik. Den måste byggas ut snabbt för att minska antalet olyckor och klimatförändring.
Det projekt son Söderköpings kommun nu håller på med är oerhört lovvärt. Att ge ett större antal personer gratis kort till kollektivtrafiken för att de ska känna hur det är att avstå bilen. Försöket utvärderas sedan och de intervjuas om vilka förbättringar de vill se, för att varaktigt ta kollektivtrafik före bilen. Detta är verkligen att tänka framåt från kommunens sida.