Svar till Ulf Nilsson, Folkbladet 26 mars.
Att vi behöver bygga spårförbindelse istället för motorväg mellan Söderköping och Norrköping är vi överens om. Det behövs attraktiv kollektivtrafik då mer än hälften av biltrafiken på sträckan är dagliga pendlare. E22 kan göras säkrare med mitträcken. Fyra filer behövs inte för kapaciteten.
Ulf frågar varför vi ska bygga spårväg nu och järnväg på sikt. Därför att spårväg fyller de resbehov vi har nu och ett överskådligt antal år framåt med lägre kostnad och mindre resursförbrukning. De spår som byggs nu kan användas för tåg senare när det behövs.
Ulfs enda argument för järnväg istället för spårväg är att han tror att tåg alltid är snabbare. Restiden skiljer inte mellan järnväg och spårväg utan hur man trafikerar spåren. En av fördelarna med spårvagnar är att de hinner stanna på fler hållplatser jämfört med tåg. Spårvagnar är lättare och kan stanna snabbare och accelerera snabbare.
En spårväg är till nytta för dem som bor längs sträckan. Samtidigt kan man köra snabbare direktvagnar från centrum till centrum för dem som har det behovet. En svårighet med järnväg är att hitta en sträckning från Norrköpings Resecentrum ut genom staden. Det behöver utredas men det blir sannolikt längre banlängd än spårvägen. Duospårvagnar kan ju köra även på järnväg men tåg kan inte köra på spårväg.