Slå vakt om public service
Christer Sandberg
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
TV4 är den enda kommersiella tv-kanal som kan rå på SVTs båda kanaler. Ingen skulle komma på tanken att kalla TV 3 eller Femman för kvalitets-tv.
Det utesluter förstås inte att det kan vara kul att titta någon gång.
Down market
Men alla inser att det är slask-tv. Down market som termen lyder. Sånt som säljs längst ner på marknaden, bland förfalskade klockor och t-shirts. Det kan som sagt vara kul nån gång att gå en sväng längst ner på marknaden.
För länge sedan var det socialdemokratiska kvinnoförbundet inne på att förbjuda parabolantenner. Det är förstås förkastligt. Det är ju bra att vi fått fler alternativ. En värld med bara två tv-kanaler och fyra radiokanaler skulle onekligen kännas lite DDR.
Å andra sidan skulle det kännas som Kiviks marknad med BARA kommersiell tv och radio. Flåsiga radiopratare som snackar strunt både på in- och utandning. Tv utan publicistiskt mål - mer än att sälja reklam.
Reinfeldts vision
Ingen föreslår heller att SR och SVT helt ska läggas ner. Men det finns de som irriterar sig just på att kanalerna är så populära. Moderatledaren Fredrik Reinfeldt är en av dem. I branschtidningen Resumé skriver han att verksamheten måste bli "smalare".
Sponsringen i SVT måste också begränsas. Det är lätt att inse att moderatledaren förstås här inte talar för publiken.
Det är marknaden han gör sig till tolk för. Han vill få bort lyssnarna och tittarna från public service. Tvinga oss att välja de kommersiella alternativen för att därmed dra reklamintäkter dit.
Det är en lika fundamentalistisk mediasyn som den s-kvinnorna hade på 80-talet. Bara med andra utgångspunkter. Utgångspunkten och målet är inte att ge publiken de bästa programmen. Syftet är att ge de kommersiella aktörerna mer intäkter.
Inga VM i SVT
Med öppna ögon, med vetskapen om att utbudet blir sämre, vill moderatledaren göra förändringen. För visst skulle utbudet bli sämre om Reinfeldts vision förverkligades.
Jag känner planerna väl. P1 och P2 blir kvar. Kanske P3 i någon form också, men säkert utan publikdragare som Tracks t ex. Framför allt vill de ha bort de populära lokala P4-programmen. De är ju de värsta konkurrenterna till reklamradion.
I tv vill de ha bort de breda underhållningsprogrammen. Och genom sponsringsförbudet kan de göra det omöjligt för SVT att sända stora idrottsmästerskap. Ingen VM-fotboll i SVT.
Jag har lyft på några stenar i den där branschen. Och jag lovar att det inte är en angenäm doft som då slår emot en.
Klok mediapolitik är att slå vakt om public service - för publikens bästa. Det var bara det jag ville säga.