Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sänk inte hastigheten

Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX

Norrköping2010-09-10 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Både inom den rödgröna koalitionen och den borgerliga alliansen i Norrköping. har framförts idéen om fartgräns 30 km/h i hela innerstaden (området mellan promenaderna). Detta för att gynna boende, cyklister, gående och kollektivtrafiken. Det finns både negativa och positiva sidor i förslaget. Till fördelarna hör bland annat ökad säkerhet, mindre buller och att fler kanske väljer att åka cykel i stället för bil. Nackdelarna överväger dock:1. Sänkt fart ger längre restider. Från 50 km/h till 30 km/h är en minskning med 40 %. Om medelfarterna också minskar med 40 % ger det restidsförlängningar med 70 %. 2. Olycksriskerna ökar när utryckningsfordon framförs med avsevärt högre farter än trafikanterna har vant sig vid. 3. Risk finns också att förarna vid låga farter under långa sträckor slappnar av från sin höga uppmärksamhet på trafiken.Min slutsats är att Norrköpings hela innerstad är ett alldeles för stort område för fartgräns 30 km/h.Överväg istället differentierade fartgränser 60, 50, 40, 30 och kanske ännu lägre. Gynna kollektiv- och cykeltrafik med fler egna körfält.
Läs mer om