Riktningen rätt för EU
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
1. En fortsatt utvidgning underlättas.. De omröstningsregler som föreslås kommer att gälla oavsett hur många nya länder som vill bli medlemmar.
2. Stadgan om medborgerliga rättigheter blir bindande. Bland annat. fastslås att rätten att ingå kollektivavtal och att strejka gäller enligt nationell praxis. Detta stärker fackets synpunkter i ärenden som Vaxholmsfallet.
3. Det rättsliga samarbetet förstärks. Genom majoritetsbeslut i rådet och medbeslutande rätt för europaparlamentet kan kampen mot terrorism, människohandel och handel med droger göras effektivare.
4. EU blir mer öppet än i dag. När lagstiftning sker i rådet ska det ske inför öppna dörrar.
5. De nationella parlamentens inflytande ökar genom att de kan tvinga kommissionen återkalla förslag.
6. Att begreppet konstitution och lagfästandet av symboler som flagga och hymn försvinner är en fördel eftersom de gav ett felaktigt intryck av EU-samarbetets karaktär.
Förslaget till fördrag är en kompromiss. Om vi hade fått bestämma innehållet skulle vissa delar blivit annorlunda.
Vi skulle bland annat ha önskat att miljöfrågorna, kampen mot det globala miljöhotet och EU:s sociala dimension lyfts fram än mer.
Vi skulle också ha önskat att fördraget en gång för alla gjort slut på Europaparlamentets flyttcirkus mellan Bryssel och Strasbourg . Och vi tycker att de nya omröstningsreglerna borde börja gälla tidigare. Men förslaget till fördrag är en kompromiss som ska jämföras med det nuvarande fördraget. I denna jämförelse är kompromissen som regeringscheferna uppnådde att föredra.
Krav på folkomröstning har redan rests framför allt av dem som är emot ett nytt fördrag. Vi anser att folkomröstningar ska förbehållas frågor som på ett avgörande sätt påverkar svenska medborgares vardag. Det gör inte förändringarna i fördraget. Riksdagen har under detta år fattat beslut i en lång rad frågor som haft långt större konsekvenser för de svenska medborgarna. Vårt representativa system klarar väl av att fatta beslut om fördraget. Så skedde också vid de två senaste fördragsförändringarna.
Vi behöver inför riksdagens beslut en öppen debatt om innehållet i förslaget till nytt fördrag. Inför denna debatt finns det anledning att ställa en fråga till dem som föredrar nuvarande fördrag framför det nya. Vad i nuvarande fördrag är så bra att ni säger nej till ökad öppenhet, bättre verktyg för att bekämpa människohandel och droghandel, stärkt rätt för rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden och ökade möjligheter till en fortsatt utvidgning av EU?
Göran Färms krönika utgörs idag av ett gemensamt inlägg från fyra av de svenska socialdemokraterna i EU-parlamentet. 23 juli återkommer Göran Färm med en egen krönika.