Jag uppskattar Miljöförbundet Jordens Vänner och Naturskyddsföreningen Norrköpings stöd till mitt förslag om riktig järnväg Norrköping - Söderköping i Folkbladet 12 mars. Men varför på sikt? Järnväg har saknats alltsedan Norrköping Östra station - Söderköping - Valdemarsvik lades ner för 45 år sedan.
Järnväg Norrköping - Söderköping kostar endast hälften av en tunnel under Lindö kanal. Om det är lättare att få igång järnvägsbygget med stegvis investering kan den först byggas oelektrifierad. Sedan när investeringsmedel finns för att sätta upp kontaktledningar gör man det. Då ska det vara sådan växelspänning som används på riktiga järnvägar. Det är stor miljövinst att köra på järnväg istället för på landsväg även om järnvägen inte är elektrifierad. Rullmotståndet är mycket mindre med stålhjul på stålskenor än med gummihjul på vägbanor. Den arbetslösa biogasrälsbussen som står i Linköping skulle passa bra på en oelektrifierad bana Norrköping - Söderköping istället för att hamna på museum i förtid.
Restiden för spårvagn Norrköping resecentrum - Söderköping skulle bli 30 minuter. På riktig järnväg skulle det gå på 10 minuter. Självklart skulle fler av dagens bilister lockas av att välja tåget framför bilen än spårvagn framför bilen. Varför då först spårväg? Nu behövs en riktig järnväg.
Trafikverket bör starkt styras att välja projekt som effektivast fasar ut fossila bränslen och minskar utsläpp av klimatpåverkande gaser. Bygg nu järnvägen och mitträcken på E22 istället för 4-filig motorväg Söderköping - Norrköping med Norrleden Då blir det pengar över till cykelbanor och järnvägsupprustningar.