Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Reinfeldt stoppar Ostlänken?

Foto:

Norrköping2006-10-02 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Snabbtåget Ostlänken kommer att bli kraftigt försenat om det förslag som de borgerliga partiernas partiledare presenterade på söndagen blir verklighet. Förslaget till kompromissinriktad lösning för trängselskatten i Stockholm innebär nämligen att arbetet med att bygga ett nytt järnvägsspår in till Stockholm stoppas. Borgerligheten vill stoppa bygget av tågtunneln Citybanan för att låta utreda att dra ett tredje spår direkt på marken - utan att störa miljön på Riddarholmen.

Ledare
Det tredje spåret har utretts och förkastats ett otal gånger sedan 1970-talet. Med alla de historiska, kommersiella och mänskliga intressen som finns i en storstad har det gång efter gång visat sig vara omöjligt att få plats för ett sådant järnvägsspår över mark.
Bygget av Citybanan är miljöprövat, färdigförhandlat och prospekterat. Vissa byggnadsarbeten har kommit igång under jord.

Stoppar den nya riksdagsmajoriteten Citybanan så läggs en död hand över investeringar i järnvägstrafiken ut och in från Stockholm. Därmed stoppas Ostlänken.

Snabbtågsförbindelsen mellan Linköping/Norrköping och Stockholm förutsätter fler spår än dagens in till Stockholm.
Bo Holmberg har den avgående regeringens uppdrag att jämna marken för Ostlänken. Kommunerna och hela Östergötland har satsat hårt för att få till en byggstart inom bara några få år. Frågan är om detta arbete är fortsatt meningsfullt?
Den tillträdande regeringen Reinfeldts främsta motiv för att stoppa Citybanan är att få loss pengar till Stockholms läns alla moderata kommunalråd som kommer att bli sura och upprörda över den nya regeringens ambition att säga ja till trängselskatter i Stockholms kommun. Genom att stoppa Citybanan får man loss kapital som kan användas för satsningar för den bilburna trafiken i Stockholms län.
Två slutsatser kan dras. För det första krävs snabba och omedelbara insatser från Östergötlands nyvalda riksdagsledamöter och kommunstyrelseordföranden. Särskilt den borgerliga bänken måste aktivera sig för att förhindra att Ostlänken offras på Stockholmspolitikens altare.

För det andra är det intressant att konstatera att regeringen Reinfeldt inte ens hann tillträda innan den började ägna sig åt samma slags köpslående i trafikpolitiken som de hårt - och med visst fog - kritiserade den avgående regeringen för.

Persson anklagades för att bygga "gröna järnvägar" ute i obygden där det framförallt behövs riktiga vägar. Nu vill Reinfeldt bygga "blå vägstumpar" istället för livsviktiga järnvägar för att kunna blidka centern - ja till trängselskatt - och moderata kommunalråd som röstat nej till sådana skatter.
Läs mer om