Regeringens förlegade syn ger dålig reklam i världen
Snarare Allians mot Sverige, menar Joel Malmqvist. Foto: Janerik Henriksson
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I undersökningen Nation Brands Index får 26 000 personer i alla världsdelar svara på hur de uppfattar Sverige och andra länder i olika avseenden. I den senaste undersökningen kom Sverige på en sammanlagd sjundeplats av 38 länder, men fick silver när det gäller samhällsstyrning. Men i kategorin kulturarv blev det plats 18. Mot Egyptens pyramider och Colosseum i Rom står vi oss slätt.
Orsaken till Sveriges goda namn i världen kan till en del tillskrivas kända svenskar som Olof Palme, Astrid Lindgren och Ingmar Bergman. Men svenskarna väcker också beundran för modernitet, kvinnornas frigörelse och frånvaron av djupa klassklyftor. Risken är dock att detta kommer att förändras.
Regeringen Reinfeldt gick till val på att införa vårdnadsbidrag, skattesubventioner för hushållsnära tjänster och att avskaffa förmögenhetsskatten. Förslagen hotar att vrida klockan tillbaka: samtidigt som överklassen får skattelättnader använder regeringen skattemedel för att finansiera tjänstefolk för dem som kan betala och uppmuntrar kvinnorna att stanna i hemmet. Får alliansen hållas kommer utlänningar som vill besöka världens modernaste land istället att hamna i en dålig kopia av 1950-talets Sverige.
Vi bör vara stolta över Sverigebilden i utlandet. Men konkurrensen är hård - i en globaliserad värld vill alla länder visa upp sig.
Regeringens förlegade syn på familjeliv, jämlikhet och fördelning mellan fattiga och rika är inte till någon som helst hjälp när det gäller att göra reklam för Sverige i världen.