Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ostlänken behövs för utvecklingen

Norrköping2010-09-10 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Ostlänken är ett avgörande projekt för Östergötlands utveckling. Det kommer att ta cirka en timma mellan Linköping och Stockholm och 45 minuter mellan Stockholm och Norrköping. En konsekvens är också att nuvarande spår blir fria för våra pendeltåg. Den borgerliga alliansen säger nej till Ostlänken. Dessutom har regeringen beslutat att flera aktörer i konkurrens får köra tåg. Snart kommer det direkttåg mellan Malmö och Stockholm; de stannar inte i Linköping och Norrköping. Det tränger undan möjligheterna för Östgötapendeln. Men det är bara första steget mot en försämring om Ostlänken inte byggs. Snart kommer flera operatörer att vilja köra på sträckan och det kommer att ytterligare försämra vår trafik. Alliansen tror att konkurrens kommer att lösa kapacitetsproblemen. Men det är brist på spår det handlar om. Läget är allvarligt om det inte blir någon lösning. Ytterst handlar det om jobb och tillväxt i länet. En utbyggd kollektivtrafik främjar i allra högsta grad vår miljö.Med en rödgrön regering blir det en Ostlänk och bättre pendeltågstrafik.
Läs mer om