Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Öppet brev till regeringen

Vi har varit bra på infrastruktur i Sverige, men för att möta den allt hårdare internationella konkurrensen om företagsetableringar och arbetskraft kan vi inte leva på gamla meriter.

Norrköping2010-03-16 07:55
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När allt fler europeiska länder investerar i snabbare persontransporter måste vi hänga med. Detta är särskilt viktigt för oss eftersom avstånden i vårt land är längre jämfört med de flesta andra och att vi befinner oss perifert i förhållande till de marknader där vi verkar. Debatt
Det finns idag ett brett stöd bland de politiska partierna för att Sverige ska investera i höghastighetsbanor - det är bra för konkurrenskraft, tillväxt och miljö. Utredningar visar att det krävs omfattande investeringar från såväl staten som privata och regionala medfinansiärer. Därför måste finansieringsfrågorna analyseras noga. Detta kräver överväganden och engagemang från alla inblandade parter. De stora fördelarna är att vi får helt nya möjligheter för godstrafik på dagens stambanor när persontrafiken flyttas till höghastighetsbanorna och att det blir dramatiska restidsförbättringar för passagerarna. I ett globalt perspektiv är vi ganska få i Sverige. Därför behöver våra lokala arbetsmarknader fortsätta att förstoras. Med höghastighetståg blir det möjligt att bo långt från arbetet men ändå hämta på förskola efter jobbet. Inom kort ska ni ta ställning till hur utredningen om höghastighetsbanor ska hanteras. Vi hoppas och tror att ni då ser den stora betydelsen av att det nu fattas tydliga beslut. Från beslut till invigning tar det ca 10-15 år. Därför är det viktigt att arbetet kommer igång. Vi ser fram emot ett beslut i linje med Sveriges långa tradition av framsynta investeringar i infrastruktur. Ett första steg kan vara att snarast inrätta det föreslagna projektbolaget och avsätta medel för vidare arbete. Bästa hälsningar, ordföranden i kommunstyrelsen och regionala organ utefter de tänkta bansträckningarna:
Läs mer om