Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Obegriplig granskning av Norrköpings Hamn

Foto: Sandberg Niclas

Norrköping2010-03-06 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konkurrensverket skall syna Norrköpings Hamn och det tidigare majoritetsägda dotterbolaget Europatransport.Hade Hamnbolaget som tidigare till mesta delen varit privatägt, hade det varit helt okej att äga dotterbolaget och konkurrera när Hamnbolaget övergår i kommunal ägo, men i övrigt arbetar under samma villkor som tidigare, då är allt fel. Det är mycket som man inte förstår. I hamnen har det alltid pågått förändringar. 1907 bildades under stora protester och strejker det utav rederi, grosshandel, mäklare och textilindustrin ägandes Norrköpings Stuveribolag. Stuveribolaget skulle konkurrera ut den kooperativa Loss- och Lastningsföreningen. 1974 bildas Norrköpings Stuveri och Terminal AB (NST). Kommunen gick in med ett 25-procentigt ägande i bolaget. Det nya bolaget tog över under högljudda protester tulluppgifter, speditioner, magasinsarbeten med mera. Hur skulle det bli med hamnens framtid? Flera av varandra oberoende utredningar föreslog en sammanslagning mellan det kommunägda Norrköpings Hamn och det privatägda NST. Förhandlingar inleddes. Kommunen ville ha ägarmajoriteten. . 1991 bildas Norrköpings Hamn och Stuveri AB (NHS), med ett 55-procentigt privat ägande och ett 45-procentigt kommunalt.För ett par år sedan hoppar de privata ägarna av. Kommunen blir ensam ägande till NHS och börjar ganska snart att ställa nya krav på företaget. Genom moderbolaget Norrköpings Rådhus AB, vill man få ut mera pengar för att bekosta bland annat muddringen.Hamnbolagets vd Bengt Erik Bengtsson har betytt mycket för hamnens och regionens utveckling till förmån för kommunen och anställda.Frågor om fester, löner och pensioner är ringa och saknar i sammanhanget någon större betydelse.
Läs mer om