Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nödvändigt att bygga en ny ostkustjärnväg

Foto: Bertil Ericson / SCANPIX

Norrköping2010-11-26 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu rustas vägar och järnvägar upp i sydöstra Sverige. Det är vi glada för. Nu måste vi dock blicka framåt och hur vi på bästa sätt kan lösa morgondagens problem. I dagsläget består Kalmar län av fem, Östergötland av tre och Blekinge av två arbetsmarknadsregioner. I framtiden måste arbetsmarknadsregionerna förstoras. För att nå hit måste vår region bli mer konkurrenskraftig och attraktiv för både boende och företagande. Dagens restider är för långa för att möjliggöra pendling. En ny kustjärnväg krävs för att man inom en timma kan ta sig från Västervik till Kalmar och med en restid på under 45 minuter mellan Kalmar och Karlskrona. En kustjärnväg innebär att kollektivtrafiksrestiden halveras. De nära 150 000 invånarna i Kalmar läns kustkommuner skulle då ha tillgång till en gemensam arbetsmarknadsregion, samt ha Östergötland, Blekinge, Kronoberg och Skåne betydligt närmare. Hela sydöstra Sverige skulle på detta sätt knytas samman, vilket skulle vara mycket fördelaktigt vid en eventuell framtida regionförstoring. Resan från Kalmar via Oskarshamn och Västervik till Linköping skulle ta två timmar, allt medan Växjö och Karlskrona kommer att finnas inom en timmas pendlingsavstånd när Emmabodabanan och Kust-till-Kustbanan är upprustade. Med anledning av ovanstående har vi Moderata ledamöter från Kalmar län, Östergötlands län och Blekinge län under riksdagens allmänna motionsperiod yrkat på en översyn för utreda de samhällsekonomiska vinsterna av en kustjärnväg som sammanlänkar Östergötland, Blekinge, Skåne och Kalmar län.
Läs mer om