Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Moderna spårvagnar - inte i Norrköping!

Foto: Titti Olovsson

Norrköping2010-08-25 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I samband med starten på "vintertidtabellen" den 23 augusti kunde jag notera inte mindre än tre spårvagnar på linje 2 av den lilla, gamla, modellen med högt golv (M67K). Det borde betyda att ungefär hälften av trafikarbetet på linjen denna dag utfördes av M67K. Jag har inget emot dessa vagnar då de är mycket väl underhållna och trevliga att åka i. Tyvärr utestänger denna vagntyp alla resenärer med rörelsehinder då de är mycket höga att stiga i och ur. Norrköpings kommun förfogar i dag över nio spårvagnar av relativt modern typ med lågt golv.. Av någon anledning, som jag önskar besked om, är endast fyra av dessa i någorlunda regelbunden trafik. Av de övriga fem står två permanent (?!) på verkstad och tre är utlånade(!!) till lokaltrafiken i Stockholm. Hur kan det vara så här? Om de gamla M67:orna ska vara kvar, och det vore verkligen synd att helt ställa av dessa fina gamla vagnar, så föreslår jag att det i tidtabellen märks ut vilka turer som trafikeras/ibland trafikeras av denna vagntyp så att resenärer kan planera efter detta.
Läs mer om