31.0 % av eleverna i Norrköpings kommunala grundskolor når inte målen i matematik jämfört med 17.4 % av eleverna i Norrköpings fristående skolor. De kommunala grundskolorna hamnar på plats 18 från slutet av 260 kommuner, vilket är ett chockerande dåligt resultat. I gruppen större städer som Norrköping jämför sig med är vi i särklass sämst, medelvärdet i gruppen är 18.3 %.
Bakom procentsiffrorna finns det elever som inte har lyckats och i de kommunala grundskolorna är det 390 elever, vilket motsvarar 13 hela grundskoleklasser. Detta är givetvis ett stort misslyckande för det ansvariga kommunalrådet Lars Stjernkvist (S). Detta är även en tragedi för de elever som med bättre matematikundervisning borde ha lyckats. Som förälder skulle jag känna stor besvikelse och troligen lär fler elever och föräldrar lämna de kommunala grundskolorna och välja friskolorna.
Lösningen är inte fler fristående skolor utan att med kraft förbättra de kommunala grundskolorna. Det har saknats politiskt handlingskraft i skolpolitiken, nu krävs det fokusering på skolans huvuduppgift - kunskapsförmedling. I skolan behövs tydliga mål, rektorer som är pedagogiska ledare samt kompetenta och engagerade lärare. Norrköping ska ha bra skolor med lugn och trygg arbetsmiljö med tydligt kunskapsfokus. Våra barn förtjänar en bättre skola än vad som finns idag. Det politiska ansvaret faller tungt på socialdemokraterna och det är mycket snack och lite verkstad.