Skolan ska stimulera läsning. Men skolans insatser räcker inte alltid långt om inte föräldrarna också läser. Utbildningsforskning visar att föräldrars läsvanor och utbildning har betydelse för barnens förmåga att läsa och att ta till sig det de ska lära sig i skolan. Docent Gunilla Molloy som forskat länge om skolan menar också att könsrollerna spelar in. Att pojkar mindre gärna läser skönlitteratur beror på att den uppfattas som feminin. Det är framför allt i skönlitteraturen som förmågan till läsförståelse liksom förmågan att kunna leva sig in i andras liv och tankar utvecklas.
Resultaten i skolan ligger till stor del fördolda i det Molloy säger att "om inte det omgivande manssamhället visar pojkar att läsning av skönlitteratur är viktigt, så kommer pojkarna inte heller att tycka det. Och om vuxna män inte läser böcker, så kommer inte deras söner att göra det." (DN 8 april)
Kan föräldrarnas egen läsning bli en del av kontraktet mellan oss politiker och föräldrar för att barnen ska lyckas bättre i skolan?