Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lärdomar från Integrationsverket

Forskarna Fredrik Rakar och Maria Appelqvist skriver i två artiklar - del två i morgondagens tidning - om vad som finns att lära av det nu nedlagda Integrationsverkets verksamhet.

Norrköping2007-06-25 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu när Integrationsverket går i graven och integrationsfrågorna blir en del av övriga politikområden, är det viktigt att ta vara på det som ändå i vissa delar har börjat fungera - introduktionen. Om integration ytterst handlar om att skapa förutsättningar för samhällelig inkludering på alla plan, måste vi ta den första tiden i Sverige på allvar. Genom en bättre introduktion kan en stor del av dagens problem inom integrationsområdet undvikas.
Därför måste vi medvetet börja utveckla den introduktion vi vill att ett fungerande och framtidsinriktat Sverige skall ha i det nya Europa och i en allt mer globaliserad värld.
Tio års erfarenhet av en delvis progressiv integrationspolitik har gett värdefulla insikter om vad som är möjligt för staten att göra på området. Integration är en långvarig och mycket komplex process som inte kan kommenderas fram i ett öppet samhälle.
Vi vill nu varna för att dessa erfarenheter riskerar att gå förlorade om den nya regeringen försöker att återuppfinna hjulet genom att lägga ner Integrationsverket och börja om från början.
Lösningen är inte att lägga ner Integrationsverket och hoppas på att konjunkturen eller länsstyrelserna kan lösa problemen. Istället är det dags att vi på allvar börjar skapa en aktiv och medveten politik som står för utveckling av kvalité i det lokala mottagningsarbetet. En bra början är att använda det vi redan har: en förståelse för hur introduktionen kan samordnas ute i landets kommuner.

Vid Integrationsverket finns idag en stor kunskap och erfarenhet av hur denna politik har fungerat i praxis. Det är därför anmärkningsvärt hur tyst det är om den stundande nedläggningen av Integrationsverket och om integrationsfrågor i allmänhet sedan den nya regeringen tillträdde. Till viss del beror det säkert på att arbetsmarknaden har kommit igång och på att den tidigare generaldirektören för Integrationsverket idag innehar en förmånlig reträttpost som miljöminister.

Men en stor del av förklaringen till tystnaden kan bero på att det är svårt att försvara vad många anser vara ett misslyckande. Det är uppenbart att Integrationsverket har fått stå som symbol för den politik som aldrig lyckades tränga sig ur retorikens bojor och in i verkligheten.
Vi anser dock att det inte var Integrationsverket som misslyckades, då uppdraget var omöjligt. Att överföra politik till förvaltning ställer hårdare krav ju mer visionär politiken är. Samhällsförändring är politikens och visionernas roll, inte ett jobb för enskilda myndigheter med instruktioner som är i det närmsta motsägelsefulla. Förvaltningens styrka ligger framför allt i att utföra specifika uppgifter som sammantaget kan leda till de förändringarna av samhället vi har röstat fram.
Det är alltså omöjligt för en enskild myndighet att leverera en färdig samhällsförändring eller att driva på de processer som behövs, utan att få ett avgränsat mandat för det och adekvata resurser och verktyg.
Läs mer om