Det har resulterat i att dessa frågor blivit en självklar del i kommunernas arbete. Omvärlden förändras och vi måste följa samhällsutvecklingen vid bemötandet av dagens kvinnor och barn vilket medför krav på ökad kompetens.
Debatt
Det som fungerade för tio år sedan fungerar inte idag. Socialstyrelsens granskning av kommunernas arbete med våldsutsatta kvinnor och barn (2008-2009) visade på brister. Detta ledde till att kommunernas ansvar förstärktes (SOSFS 2009:22). Kravet på kvalificerad personal framhölls och barnens behov underströks.
Här i Norrköping har vi förmånen att ha ett eget hus med skyddat boende. Kvinnojouren i Norrköping är en av de största jourerna, med en vision om att ha det bästa skyddade boendet i landet och vara den bästa Kvinnojouren. Tyvärr har vi idag inte de resurser som krävs för att kunna uppfylla vår vision.
Därför har vi försökt att tänka nytt och försöka göra något bättre. Ett slut på något innebär även en början på något nytt. Den lösning vi diskuterat med Norrköpings Kommun innebär att kommunen kommer att driva det skyddade boendet samt ha personalansvar för anställd personal med relevant utbildning och kompetens. Det skyddade boendet separeras från den ideella Kvinnojouren. En förutsättning för att detta ska fungera är att vi jobbar tillsammans med kommunen i team med tydliga roller och ansvarsfördelning mellan kommunal och ideell verksamhet. Det gör att vi kan koncentrera oss på att utveckla den ideella verksamheten och fokusera på viktiga frågor såsom opinionsbildning och att kritiskt granska kommunal och statlig verksamhet beträffande familjevåld. Vårt mål är att värva fler ideella jourkvinnor, utveckla våra studiecirklar och vår kompetens, vara ett förlängt stöd för utflyttade kvinnor, bilda arbetsgrupper med olika inriktning inom ämnen som t.ex. hedersvåld, barn som upplevt våld och HBT-frågor. Vi vill vara ett komplement till den kommunala verksamheten, t.ex. rådgivning på kvällstid via vår jourtelefon och stötta kvinnor under rättegångar.
Vi anser att det är bättre med ett skyddat boende som drivs kommunalt än i privat regi, då många utesluts vid privat drift. Vad händer med en kvinna vars hemkommun inte betalar för boendet och hon själv saknar medel att betala? En kvinna som levt med våld i sin vardag under lång tid är givetvis också traumatiserad. Här är det en fördel med ett kommunalt boende för att effektivare kunna stötta kvinnan, vid t.ex. behov av stödfamilj för att avlasta kvinnan om hon har barn, hjälp med krisbearbetning för att bättre kunna tillgodose de boendes behov. Inom kommunen idag finns Frideborg som arbetar med samtalsstöd till våldsutsatta kvinnor och barn, samt även har mansverksamhet för de män som vill ha hjälp att bryta ett destruktivt beteendemönster. Här finns idag ett fungerande system hur sekretessen bibehålls för individen, samt stor kompetens kring familjevåld. Inom Kvinnojouren och i våra samtal med Norrköpings Kommun ser vi här stora fördelar med att kunna utnyttja kompetens, personal och andra synergieffekter genom att införliva det skyddade boendet med kommunens övriga verksamheter. Vi anser att det blir den bästa lösningen både för personal på det skyddade boendet, den ideella verksamheten inom Kvinnojouren och Norrköpings Kommun, men framförallt för våldsutsatta kvinnor och barn. Vi får aldrig tappa fokus på att det är för att stötta våldsutsatta kvinnor och barn som vi finns till!