Katastrofalt att satsa på bilar före tåg
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
</span>Idag känner vi nog inte samma fascination inför en resa med X2000. Jag vill att vi ska ta nästa steg i utvecklingen mot ett transportsystem som tar dagens problem på allvar. Vi behöver satsa på nya höghastighetståg som kan åka i 300-350 km/tim. Man ska kunna åka från Stockholm till Norrköping på mindre än en timme.
Detta vill tydligen inte den moderatledda regeringen. Istället för att storsatsa på en utbyggd järnväg vill man skjuta många viktiga projekt på framtiden för att har råd att bygga asfalt. Tydligen vill moderaterna hellre att människor ska köra bil i två timmar till Stockholm än att kunna med ett snabbt och säkert tåg.
Det räcker alltså inte med att köpa in nya tåg, det behöver också investeras i nya spår för att detta ska bli verklighet. Ett viktigt sådant projekt är att bygga Ostlänken som på ett bättre sätt kopplar ihop Östergötland med både Stockholm och Göteborgsregionen. Med nya spår och uppgraderade banor kan vi också få till fler avgångar, något som är avgörande om människor ska kunna pendla på ett smidigare och mer miljövänligt sätt.
Genom att öka möjligheterna att pendla kan vi påverka utvecklingen på många sätt. Det gäller inte minst hur flyttströmmarna går. Idag pågår en stor inflyttning till Stockholmsregionen som ställer mycket tuffa krav på boende och samhället.
Många företag har svårt att få sökande eftersom människor inte vill betala ett par miljoner för en skokartong på Stockholms överhettade bostadsmarknad. Ännu värre är det för studenterna som måste hosta upp halva sitt studiebidrag i hyra. Eller för barnfamiljer som ser huspriserna stiga i höjden.
Det smartaste och effektivaste sättet att lösa den problematiken är att satsa på järnvägen. Tyvärr finns inte sådana visioner med i Banverkets plan fram till 2015. De har istället fått en tvångströja av regeringen som minskar resurserna till järnvägsinvesteringar. Regeringen vill nämligen föra över pengar från tågtrafiken för att istället koka asfalt till nya, dyrare motorvägar.
Man blir minst sagt bedrövad över att regeringen missar att möta människors oro för klimatförändringarna. Just nu finns en massiv opinion för att politiken ska leverera konkreta åtgärder på hur vi ska komma tillrätta med vår tids största utmaning. Men regeringen har satt sig i studiecirkel för att se om problemen verkligen är så stora som alla redan vet. Kvar blir bara tomt prat och en politik som ökar utsläppen.
Med en offensiv järnvägspolitik kan vi göra det enklare och billigare att leva så att vi inte förstör framtiden för våra barn och barnbarn. Att bygga om Sverige är kanske den mest spännande politiska resan just nu.Den resan görs bäst med tåg. Den moderatledda regeringen vill uppenbarligen inte lösa biljett till den resan utan står hellre kvar på motorvägen.