Jämlikhet kräver kunskap
Just nu förändras skolan genom en destruktiv borgerlig politik. Moderatregeringens idé, att dela in gymnasieeleverna i A, B och C- lag enligt principen "vissa lär med huvudet och andra med händerna", är mycket gammalmodig. Högerns negativa människosyn synliggörs. Fler lydiga hjon till brukspatron istället för kritiskt tänkande elever som vågar utmana och tänka nytt.
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu i september tillsätter vi en skuggrupp till socialdemokraternas rådslag om skolan. Vi tycker att vårt eget moderparti är för tysta i debatten och kommer därför att lägga fram en egen rapport om hur skolan ska utvecklas. En av de största frågorna blir att diskutera hur vi kan förbättra arbetsmiljön och stärka elevdemokratin i skolan. Norrköping har arbetat med elevdemokratifrågor får stå som ett exempel på hur det kan fungera.
Det behövs en politik som värnar arbetsron i skolan. Låt oss en gång för alla slå fast att trygghet och arbetsro är en förutsättning för att skolan ska kunna fullgöra sin huvuduppgift; att vara en plats för lärande och kunskap.
Och att välutbildade lärare och skolledare som stöttas av det omgivande samhället är en förutsättning för detta.
Rektorn har en central roll för att skapa ordning i skolan. Det ställer hårda krav på rektorn som ledare.
Elevdemokratin spelar en avgörande roll för att trygga arbetsron i skolan. I Norrköping har skolorna kommit en bra bit på vägen, även om det såklart finns mer att göra.
Det finns elevråd på alla fyra kommunala gymnasieskolor. Det har bildats en gemensam samarbetsorganisation för dem. Kommunen har anställt en heltidsanställd elevdemokraticoach som hjälper dem. Dessutom hade Norrköping, fram till halvårsskiftet, lokala styrelser med elevmajoritet på två av de fyra kommunala gymnasieskolorna. Styrelser som var mycket uppskattade av eleverna. Vi SSU:are är djupt kritiska till regeringens beslut att omöjliggöra detta. Vi tvärtom kräver en politik som lyfter fram och stärker elevdemokratin.