Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Jag strider för Ostlänken

Jag och Östsam driver hårt frågorna om satsningar på infrastruktur i Östergötland. Av Folkbladets ledare i går kan man förledas tro att så inte är fallet, när du skriver att "Hans uppdrag är att strida för Östergötlands intressen" med undertonen att jag inte skulle göra det.

Norrköping2007-04-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har inte, som du skriver, "missuppfattat min roll som ordförande i Östsam". Ostlänken ska fram snarast möjligt. Det strider jag för. Att Banverket nu inte har med projektet 2010 innebär inte att Ostlänken stoppas. Med en OPS-lösning (Offentlig privat Samverkan) kommer finansiering från annat håll än statsbudgeten när investeringen görs.
Jag har vid flera tillfällen fört fram kritiska synpunkter på statens sätt att hantera satsningar på infrastruktur.Sverige befinner sig i Europas utkant och måste satsa mer på snabbare och säkrare förbindelser med kontinenten där den stora marknaden och också många konkurrenter till vårt näringsliv finns. Idag satsar Sverige betydligt mindre än många andra länder i Europa.
Jag har tillsammans med ks-ordförande Eva Isaksson Riber i Motala skrivit en motion till vår moderata partistämma i höst som just handlar om att staten måste öka satsningarna på infrastrukturen och förändra sitt system att kostnadsföra objekten.(Brevet är nedkortat av utrymmesskäl).
<b>Jan Owe-Larsson
Styrelseordförande Östsam </b>

<b>Svar direkt:</b>
Det är bra att Jan Owe-Larsson krigar för Ostlänken. Det lär behövas. För hur man än vrider och vänder på saken är det ett bakslag att satsningen på snabbjärnvägen strukits. Bakslaget har politiska orsaker; den borgerliga regeringen vill använda statens pengar till sänkningar av skatten på bl a förmögenheter och fastigheter än till järnvägsbyggen i Norrköping och förbifarter i Motala.
Med tanke på att partier i den borgerliga alliansen i valrörelsen sade sig vilja satsa fyra miljarder mer på järnvägar/vägar än vad (s)-regeringen anslog är det med förlov sagt betänkligt att samma partier - när de är i regeringsställning - visar sig vilja sänka anslagen till Ban- och Vägverket.
Läs mer om