Hamnchefen överskattar NHS betydelse som aktör i transportkedjan. Uner Shipping samt Jönson Nova reserverade sig mot detta beslut i NHS styrelse vilket givetvis hade att göra med att vi såg en olaglig konkurrens men även är sakkunniga. Köpesumman för Europa Transport var orimligt hög och försäljningspriset orimligt lågt.
Värderingen har inte tagit hänsyn till Europa Transports marknadsvärde inklusive redan gjorda mycket lönsamma affärer.
Jag står för min marknadsbedömning av Europa Transport. Själva konstruktionen vid försäljningen av Europa Transport där NHS ligger kvar med 45 procent men fortfarande har 100-procentig kontroll över företaget är dessutom inte seriös.
En del kunder har redan lämnat hamnen eftersom man inte varit nöjd med priser och service och det är naturligtvis detta som göra att volymerna som hanteras i Hamnen minskar trots investeringar på över en miljard kronor sedan 1994.
Stefan Hagfeldt räknar in arrendet som NHS betalar till kommunen som vinst.
Skulle inte en annan operatör av hamnen betala arrende? Med en kunnig NHS-styrelse skulle hamnen ha betydligt bättre utsikter att lyckas i framtiden, vilket skulle glädja mig mycket både som företagsledare och skattebetalare.
Jag uppfattar att en kommunist gärna ser att samhället tar över företag och produktionsmedel.
Det är precis det hela Europa Transport- affären handlar om eftersom Europa Transport existens till mycket stor del är beroende på att man på ett olagligt sätt konkurrerar ut oss gamla hamnaktörer med hjälp av monopolföretaget NHS.
Jag skulle vara väldigt förvånad om det finns någon annan aktör än Europa Transport i framtiden när vi andra har lämnat Norrköpings Hamn för att försöka försörja våra företag i andra hamnar , där vi behandlas på ett affärsmässigt sätt.Några nya shippingföretag kommer inte heller att etableras i Norrköpings Hamn.