<I>Ledare:</I> Mer vägar och mindre miljöparti
Erika Ullberg
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Behovet om att ställa om samhället till ekologiskt hållbart är socialdemokraterna helt överens med miljöpartiet och vänsterpartiet om. Socialdemokraterna anser dock att infrastrukturen och de eftersatta vägarna behöver en rejäl satsning. Miljöarbete måste handla om andra saker än att människor ska köra sönder sina bilar på dåliga vägar.
<b>Bil klassfråga</b>
Vet Matz Hammarström och Gudrun Schyman hur de svenska vägarna utanför storstäderna ser ut? Har några företrädare från miljöpartiet och vänsterpartiet någon aning om hur beroende av bilen många är för att nå arbete, skola och affärer? Järnväg är inte lösningen för glesbygd och vägtullar är inte lösningen för storstäder. Rätten till bil kommer att bli än mer av en klassfråga med höjda avgifter och priser. De med låga inkomster får redan idag avstå från bil och saker som möjligheten att skjutsa sina barn på fotbollsträningar och dylikt.
Höjda bensinpriser gör att människor inte har råd att exempelvis investera i en mer miljövänlig bil. Sveriges bilpark har idag hög snittålder och det gynnar inte miljön. Att minska bilismen när bra kommunikationsalternativ finns, är en viktig ambition. Men miljön blir inte bättre för att vägnätet förfaller.
<b>Mer asfalt</b>
Miljöpartiet har redan hoppat av budgetförhandlingarna om infrastrukturen. På sin hemsida skriver miljöpartiet: "Att vi står långt ifrån socialdemokraterna är alldeles uppenbart med tanke på att Björn Rosengren har uttalat sitt stöd till sina socialdemokratiska kommunalråd som vill ha motorvägar kors och tvärs i södra Sverige." Den formulering avslöjar tydligt miljöpartiets syn på vägarnas betydelse för Sverige.
Socialdemokraterna kallas föraktfullt betongparti. Men undertecknad hoppas på mer betong, cement och asfalt när socialdemokraterna fortsätter att bygga välbehövliga vägar och bostäder.