<i>Debatt</i> Skolan har många problem
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
<b>S har misslyckats</b>
Allt oftare rapporteras också om ett hårt klimat och språk ute på vissa av våra skolor. Det finns elever som ständigt kom för sent, elever som inte hade böcker med sig, och om elever som skriker "hora" och "bög" åt andra.
Det finns också exempel på att vissa elever anser sig kunna sätta sig över skolornas ordningsregler och att lärare ibland inte kan eller orkar ta tag i detta. Det finns mål för vilka resultat skolan ska nå men målen tenderar att bli vackra formuleringar som ibland ligger väldigt långt borta från den vardag där skolan befinner sig. Våra barn och deras skolgång är en kommunal fråga av största betydelse. De ansvariga socialdemokraterna har inte gjort mycket för att ge skolledare och lärare ökade möjligheter att åstadkomma en studiemiljö präglad av kreativitet, god ordning och trevligt uppförande.
Vi vet att vi har en tung social situation i Norrköping med allt fler institutionsplaceringar av barn och ungdomar. Vi vet att detta påverkar arbetsmiljö på skolorna. Vi vet att det är lång väntetid för att kunna få en plats på Lilla Holmstadskolan eller Urbergsskolan. Det är dessa enheter som idag finns på grundskolenivå för skolelever som är utåtagerande och har en mycket tung social problematik. Dessa båda enheter behöver kompletteras med ytterligare ett par enheter där lokalerna är avpassade för ändamålet och där medarbetarna är utbildade för och intresserade av att jobba med dessa barn. De totala kostnaderna för kommunen blir inte större eftersom man idag tvingas sätta in assistenter för att hjälpa dessa barn. Det är givetvis ett både kostsamt och känsligt system att ha en assistent för varje barn. Det är därför inte konstigt att man på skolorna vill hitta andra lösningar.
<b>Mindre klasser</b>
På i stort sett samtliga högstadieskolor arbetar man idag med de barn som behöver särskilt stöd i mindre grupperingar utanför klassens ram.
Vi måste stärka det förebyggande arbetet och mycket vore vunnet om man kan kunde dra nytta av de goda erfarenheter som finns från Basklasserna på Marielundsgymnasiet. Det är viktigt med ett nära samarbete mellan högstadieskolorna och socialnämnden. De små grupperna på högstadieskolorna kan i flera fall utgöra grunden för ett sådant samarbete - basklasser på grundskolenivå.
Det går inte att klara alla problem inom ramen för de stora klasserna. Vi riskerar att få alltfler trötta, sjukskrivna och i värsta fall utbrändlärare. Vi riskerar också att få alltfler barn som inte klarar kunskapsmålen. Resurserna för barn med särskilda behov är viktiga. Det är angeläget att de ges bra förutsättningar att utvecklas utifrån sina förutsättningar. En uppföljning och samlad bild är nödvändigt. Det behöver tillskapas ytterligare ett par enheter som arbetar som Lilla Holmstadskolan och Urbergsskolan.