Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hur många lastbilar ska fastna?

Norrköping2010-02-04 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Så har det alltså hänt igen. En lastbil har fastnat i viadukten på gamla E4 vid Finsångsrondellen. För vilken gång i ordningen?Otaliga gånger har jag varit på plats och fotograferat,mer eller mindre demolerade långtradare,med eller utan släp.En gång i tiden,innan varningsjusen kom,hade jag ett förslag,"gräv ner så det blir tillräcklig höjd i passagen."Fick till svar:då kör bilarna(även yrkestrafiken)för fort,och risken för kollision med spårvagnar ökar.Men ett alternativ är att stänga av hela underfarten.Man undrar ju vad är det för yrkesförare som sitter bakom rattarna,sover dom under körningen? Det finns blinksignaler, hängande pinnar som ska slå mot bilen om den är för hög. Jag antar att alla skador som uppstått genom åren har vållat kostnader för flera miljoner kronor. Kanske en orsak är det nya tillbehöret GPS som finns i de flesta bilar? Måste gå att lägga in varning för "låg genomfart" i GPS: en (precis som för fartkameror)
Läs mer om