Regeringens satsning på nya jobb uppgår till 7,5 miljarder under en fyraårsperiod.
Av dessa används 5,4 miljarder till sänkt moms på restaurangtjänster, dock inte alkohol. Sveriges Hotell & Restaurangföretagares förenings vd Eva Östling uppger för SvD att detta ska leda till 15 000 nya jobb.
Statens Offentliga Utredning (SOU) kommer i sin rapport fram till att det ska leda till 6 000 nya jobb. Spridningen, och därmed osäkerheten, är stor. Undersökningar som gjorts i Finland efter liknande momssänkning visar att antalet nya jobb är begränsat, samt att endast en tredjedel av momssänkningen hittills kommit konsumenterna till del genom lägre priser.
Undersökningen är visserligen gjord efter en kort tid, och de mekanismer som enligt SOU ska leda fram till nya jobb verkar på lite längre sikt.
Om regeringens mål är att skapa nya jobb i restaurangbranschen vore det bättre att sänka arbetsgivaravgiften för branschen, med samma belopp som nu satsas på momssänkning.
Då går hela beloppet omedelbart och oavkortat till sänkta personalkostnader, utan att passera mellanhänder och osäkra mekanismer, och de som inte anställer tar därmed inte del av subventionen.