Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gynna kollektivtrafiken genom bättre reseavdrag

Det är inte alla som löser biljett när de åker med Östgötatrafiken.Foto: Titti Olovsson

Det är inte alla som löser biljett när de åker med Östgötatrafiken.Foto: Titti Olovsson

Foto: Titti Olovsson

Norrköping2011-07-08 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Klimatpåverkan och dess effekter får allt mer plats i den allmänna debatten. Fler och fler är medvetna om vad vi kan och behöver göra för att hjälpa till för att exempelvis minska utsläppen från trafiken som är en av de stora miljöbovarna. Trots den ökande kunskapen är det allt för få som ändrar sina vanor och börjar resa kollektivt. Andelen fordon med en förare på väg i rusningstrafik tycks bara öka. Vi föreslår därför att gränsen för reseavdrag sänks från 9 000 kr till 3 000-4 000 kr för den som åker kollektivt.

Vi skulle önska att fler verkligen tog sitt ansvar för framtiden och våra barns och barnbarns miljö. Och fler måste - trots vissa problem - inse vilket bra alternativ kollektivtrafiken många gånger är. Ett alternativ som förutom att vara en god affär för miljön även ger den enskilde individen tid för egen reflektion och pengar kvar i plånboken.

Varför höjs inte reseavdraget för dem som väljer den miljövänliga kollektivtrafiken? Människor som använder gemensamma resurser på ett miljövänligt sätt borde premieras betydligt mer än de som sitter i var sin bil. Om reseavdraget för kollektivtrafikresor höjdes skulle betydligt fler välja kollektivtrafiken. För vissa skulle det kanske till och med vara den avgörande faktorn för att börja resa kollektivt.

Ett högre reseavdrag för kollektivtrafiken skulle dessutom gynna arbetsmarknaden och minska arbetslösheten. Det skulle särskilt underlätta för dem som har små marginaler i sin ekonomi om man visste att kostnaden för resorna till och från arbetet skulle bli lägre med detta skatteavdrag. Det skulle även stimulera fler till att ta arbete på annan ort än hemorten. Och ju fler vi har i sysselsättning desto bättre för både regionen och den enskilda individen.

Ju fler som väljer att resa kollektivt desto mindre klimatpåverkan gör vi oss skyldiga till. Och ju fler som reser kollektivt desto bättre trafik kan vi erbjuda. Ett litet men väldigt betydande skatteavdrag är en så enkel väg att gå. Låt oss inte vänta för länge. Varje dag med onödig trafik tynger vår hårt ansatta natur. En natur som vi behöver för vår överlevnad och regionens utveckling.

Läs mer om