Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Gör våra städer säkrare

För att skapa en jämlik stadsmiljö där män och kvinnor kan röra sig fritt på lika villkor, så krävs att kvinnors rädsla för överfall tas på allvar.

Foto: Dan Hansson / SvD / SCANPIX

Norrköping2010-06-30 08:32
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bättre belysning längs öde gång- och cykelvägar kan vara ett enkelt sätt att uppnå målet. Färre tunnelpassager ett annat, och framför allt att planera stadsbyggandet så att liv och verksamhet fördelas jämt i stadsbilden.

Sedan är det ju så att det aldrig går att helt uppnå total trygghet, eftersom våld mot kvinnor ofta sker på kyrkogårdar och i skogsliknande parker där det inte alltid rör sig så många människor.

Sådana platser kan aldrig göras säkra för kvinnor.

Stadsplaneringen måste också planeras för människors fysiska hälsa och allmänna välbefinnande. För att man ska må både fysiskt och psykiskt bra måste det finnas närhet till grönområden.

Det finns åtskillig forskning som visat på detta. Man mår mycket bättre, inte minst mentalt, om man kan se ut över grönska från sin bostad och om man har nära till ett grönområde.

Därför måste vi ha grönområden såsom parker och lekplatser som ligger inom korta gångavstånd.

Vi måste också skapa möjligheter att få människor delaktiga att påverka sin närmiljö i bostadsområdet.

Genom träffar ute i olika områden, så fångar man upp de behov som finns där. Här får vi också utmärkta förslag som bara de boende kan ge.

I alla politiska beslut som rör planarbetet ska det tas hänsyn till att skapa en socialt hållbar stad. Vi i Vänsterpartiet driver dessa frågor och verkar för en medveten framförhållning när nya områden planeras.

Det kan handla om att inrätta snabb och billig kollektivtrafik och att finna ut de bästa stråken för nya gång- och cykelvägar, så man slipper konkurrera med bilarna med risk att bli påkörd. Vi måste bygga ut såväl spårbunden trafik, som betydligt fler cykelbanor i både innerstaden och i ytterområden.


En trygg miljö med möjlighet till rik social samvaro det är vår vision.

Läs mer om