Frihet frÄn reklam i tv Àr verklig frihet
Moderaterna och aggressiva högerskribenter som Peter Wolodarski pÄ DN:s ledarsida förnyar nu sina attacker pÄ public service-företagen. Det som denna gÄng givit kritikerna luft under vingarna Àr SVT:s kaxiga kampanj "Fri Television". Högern anser att SVT inte alls Àr fri eftersom regeringen utser ordförande i företagets styrelse och dÀrför att det finns nÄgra politiker och folkrörelsemÀnniskor i bolagets Àgarstiftelse.
Foto:
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Kommersiella radio- och TV-bolag Ă€r sjĂ€lvklart inte fria frĂ„n styrning frĂ„n sina Ă€gare. Ăgarna petar inte i programtablĂ„er och i enskilda inslags upplĂ€gg. Men eftersom de kommersiella företagen Ă€r i behov av annonsörer vill företagens styrelser givetvis ha ett programutbud som lockar en stor publik och dĂ€rmed stora annonsintĂ€kter. Chefer och anstĂ€llda i kommersiella medieföretag Ă€r dĂ€rför inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt fria frĂ„n Ă€garstyrning. De Ă€r mer fria frĂ„n staten och folkrörelserna Ă€n vad SVT Ă€r. Ă andra sidan stĂ„r SVT fritt frĂ„n kommersiella intressen.
BÄda dessa grader av frihet Àr viktiga. Det som oroar Folkbladet Àr sÄledes inte förekomsten av kommersiella medieföretag i sig. Det Àr istÀllet moderaternas ambition att gynna de kommersiella företagen pÄ public serviceföretagens bekostnad som skrÀmmer oss. I högerns vÀrld Àr uppenbarligen kommersialism och frihet liktydiga begrepp. En sÄdan instÀllning Àr minst lika förfÀrande som att dra likhetstecken mellan staten och friheten.
I en krönika i DN kommenterade hÀromdagen TV-mannen och författaren Lars Weiss SVTs frihetskampanj. Hans analys landade i slutsatsen att public serviceföretagens viktigaste frihet Àr att de Àr fria frÄn störande reklamavbrott.
Folkbladet instÀmmer. Reklamfri television har faktiskt ett egenvÀrde.