Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förvirrad debatt om drivmedel

De senaste veckornas skrivningar i tidningarna och inslag i TV om drivmedel för biltrafiken kan föra oss vilse åt olika håll.
Först bör man ha klart för sig vad saken gäller - är det bara koldioxid och utsläppsrätter i vårt land det handlar om? Eller är det globalt klimat och miljö som mänskligheten ska leva vidare med?

Norrköping2010-04-06 07:03
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En märklig skrivning av professor Sören Wibe vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde vi nyligen läsa i dagspressen. Jag medger gärna att etanoldrift inte är någon idealisk lösning.

Men Wibes påstående att eldrift skulle vara bäst och etanol sämre än bensin och diesel är helt galet. Varifrån skulle vi få all elenergi till bilarna, som bara i vårt land förbrukar motsvarande cirka 40 miljarder kilowattimmar bensin och dieselolja om året?


Vi har det bra
i vårt land, med vattenkraft och jämförelsevis mycket kärnkraft, därför har vi billig elenergi. Värre är det redan i Danmark och Tyskland, som får sin el nästan helt från kolkondenskraftverk. Dessa eldas med fossilt kol, och går med ca 35 procent verkningsgrad. En tredjedel av bränslet blir alltså el, medan två tredjedelar värmer luften eller havet. Och koldioxidutsläppet blir enormt, nästan ett kilogram per producerad kilowattimme el! Detta gäller i huvudsak också i hela Europa och i USA.

Med detta som bakgrund måste alla förstå, att vi i vårt land ska exportera varenda kWh vi får över, för att minska koleldningen i grannländerna! Här ska vi undvika att värma hus och driva bilar med el från nätet. Koldioxiden är vårt största miljöhot, och den rör sig runt hela vår jord.

Vi är gruvligt bortskämda i våra bilar, med 100 år gamla motorkonstruktioner.

Verkningsgraden är även här 35-40 procent, alltså den del som driver bilen framåt. Det mesta av drivmedlet blir värme, som blåser bort i kylaren och i avgaserna, och en del tar vi in i bilen som komfortvärme. Bilen har egen generator, som ser till att all kringutrustning fungerar.

Att vi över hela världen måste sluta använda fossil energi vet vi. Numera bränner vi kol, olja och fossilgas ungefär en miljon gånger fortare än de bildats. Vad som en gång lagrades på hundra år bränner vi upp på en timme, och vad som bildats sedan Jesu födelse räcker ett dygn! Och av all förbränning av fossil energi sker ungefär 40 procent i världens bilar.

Vi är i ett övergångsskede, där bensin och dieselolja tills vidare måste finnas, men helst till ett högt pris. Här måste alla tänkbara alternativ få en chans. Elbilar också, men då lokalt laddade på enklaste sätt, inte med vår höga och fina växelspänning i elnätet!

Här ska komma fram lagom enkel likström från vindsnurror och solceller, och vattenkraft från gamla dammar och forsar.

Tekniken finns redan, bara att ta för sig av förnybar energi!

Läs mer om