Förvillande om hamnen
I går presenterades två statliga utredningar av stort intresse för Norrköpings hamn och av stor betydelse för Norrköpingsregionens utveckling. I den statliga utredningen "Hamnstrategi" pekas Norrköpings hamn ut som en av Sveriges tio mest viktiga och strategiska hamnar.
Norrköping fick både ja och nej - och riskerar att hamna i ett slags Moment 22, skriver Widar Andersson i dagens ledare.Foto: Björn Persson
Foto: Fotograf saknas!
Det är inte godsmängderna som lastas av och på båtar i Norrköpings fem hamnar som har gjort mest intryck på utredaren. Av de utpekade tio, strategiska hamnarna är det bara Sundsvall som skeppar mindre ton gods över kaj än Norrköping. Den statlige utredaren anser att det är just kombiterminalen, där olika transportslag kan mötas på ett kostnads- och miljöeffektivt sätt, som gör Norrköpings hamn till en strategisk transportnod av riksintresse.
I Banverkets utredning "Strategiskt nät av kombiterminaler" är däremot inte Norrköping med på listan över strategiska orter! Orsaken är lika enkel som uppenbar: Trots idog uppvaktning från Norrköping har Banverket inte tagit upp Kardonbanan i sina investeringsplaner.
n n Norrköping riskerar att hamna i ett slags moment 22. Järnvägen - som Banverket inte vill bygga - betraktas av samma Banverk som förutsättningen för att kombiterminalen i Norrköpings hamn ska utses till ett strategiskt riksintresse.
Mycket står på spel i denna fråga. Tusentals jobb, framtida företagsetableringar och fortsatt tillväxt ligger i vågskålen. Ingen möda får därför sparas för att påverka regeringens transportpolitik. Infrastrukturminister Åsa Torstensson måste styra in de statliga myndigheterna på samma spår. Gårdagens spretiga skörd av statliga utredningar visar tydligt på behovet av en mer sammanhållen och konsekvent transportpolitik.
n n Sverige är för litet för att varje statligt verk ska kunna ståta med helt egna strategier för framtiden.