Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Flygplats efter behov

Norrköping2010-08-12 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Norrköping och Linköping har varsin flygplats vilket är väldigt bra. Vi kan utifrån utbud välja lämplig startplats och nå många olika flygnav och därifrån även resa vidare. Det finns inga vinster med att tvinga fram en gemensam flygplats där båda städerna eller en av dem blir förlorare. Låt både Kungsängen och SAAB-fältet få verka med eventuellt stöd av sina respektive kommuner. Det är upp till varje kommun att besluta med hur mycket pengar de är beredda att stödja sin flygplats och väga kostnaden mot ev. andra vinster.Vi som kommuninvånare har ett stort utbud av resvägar och kan välja utifrån aktuellt behov. Stockholms och Göteborgs innevånare har minst två flygfält att starta sin resa från, en närmre och någon/några längre bort. Deras olika flygfält har olika profil och möter kundernas behov. Så låt oss som de, se de olika flygfälten som komplement till varandra och välja den som passar vårt behov vid aktuell flygning. Framtidens flygplan kommer även med stor sannolikhet att bli tystare och energismartare och kan därmed ännu bättre använda citynära flygfält. Låt konsumenternas köp av flygresor avgöra profil och omfång. Vi politiker bör släppa tanken på en gemensam flygplats eller att lägga ned den ena, eftersom vi troligen aldrig når nöjsamma avtal på kostnadsfördelning. Det är resursslöseri att lägga ned fungerande flygfält. Istället skall varje flygplats trimma sin organisation och administration till att leverera så billigt som möjligt.
Läs mer om