Det har gått 4 år sedan översiktsplan för Söderköping pekade ut en sträckning av E22 väster om tätorten.
De åren borde ha utnyttjats till att i samarbete med Norrköping se till att E22 drogs ut till E 4 vid Bäckeby/Norsholm.
Det hade varit tacknämligt om Magnus Berge och planerarna i Söderköping samarbetat med Norrköping för att se till att inte grannstaden drabbas av en horribel vägsatsning genom hela Norrköping..
Det har framförts i olika insändare och samrådsyttranden att det mest miljövänliga är att dra all genomfartstrafik via E 4 till väg 210 vid Norsholm och inte att bygga ytterligare en väg och dessutom en 4-filig motorväg i Vrinneviskogen och vidare över till Händelö där vi har de farligaste industrierna.
Mycket av denna tid har lagts ned på det rent stupida projektet att bygga en båtlyft som skulle fördröja båttrafiken avsevärt. Jag skrev redan i april 2008 att ska Söderköping verkligen värna en hållbar utveckling som det påstods i Kapitel 3 i ÖP?
Det synes vara ord utan täckning eftersom det saknades en miljökonsekvensbeskrivning som då visat att konsekvenserna för båttrafiken hade varit förödande. Hade detta skett skulle aldrig förslaget om båtlyft varit aktuell att införa i vägplanen för E22.
Nu är det hög tid att Söderköping och Norrköping tillsammans tänker efter före.
Det gäller att se till att genomfartstrafiken passerar utanför båda städernas tätorter.
Det är orimligt att hävda att genomfartstrafiken utan problem ska passera Norrköpings södra och östra stadsdelar och sedan tränga sig fram över Händelö där vi har Norrköpings farliga Sevesoanläggningar.
Det är oansvarigt att med berått mod tillåta farliga transporter, med destination fjärran från Händelö och Hamnen ska passera genom detta högriskområde.
Det blir inte mindre risk för trafikincidenter om trafiken flerdubblas med fordon som bara är på genomfart.
Det talas nu om att noga överväga riskerna med farligt gods som transporteras på våra vägar. Det är väl fullt normalt att då ta sig en seriös funderar på vad det leder till för ökad säkerhet med transporter genom det farliga "Seveso"- området Händelö.
Att bygga ytterligare en motorväg mellan städerna är bevis på att de som hanterar vägplanerna inte lyssnar på vad som framlagts vid samråd och i olika debatter utan slår dövörat till så att alla någotsånär väl funtade människor känner igen argumenteringarna från "1984" nu blir därmed, "genomfart" "förbifart" i språkförbistringens Trafikverk och i både Söderköpings och Norrköpings planering.