Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det var vi som räddade spårvägen

Norrköping2010-11-09 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Stig Sundström visar med sin artikel om spårvägen den 5/11 att han glömt viktiga fakta eller också hittar han bara på rena lögner. Han skriver bland annat att om spårvägen skulle behållas eller byggas ur var det totalt omöjligt utan rejält statsbidrag. Den sistnämnda bedömningen hade den "borgerliga regim som härskade i stan 1991-1994. Då spårade all offensiv spårvägspolitik ur." Det sista är ren lögn. Istället räddade vi spårvägen för framtiden.När vi tog över 1991 så hade kommunen fördubblat underskotten varje år under valperioden.I direktsändning av nyheter i TV så uttalade en direktör för Nordbanken att man var tveksamma till om man vågade låna ut mer pengar till Norrköping. Kommunen hade nästan en miljard kronor i skulder och hade aldrig satt av några pengar till de anställdas pensioner.Vi fick sanera kommunens ekonomi samtidigt som det kom i dagen att underhållet på kommunens fastigheter var eftersatt liksom spårvägen. Rälsen var så sliten på många håll att spårvagnarna tog stryk underifrån och var närmast skrotfärdiga. Vad gör man när ingen bank vågar låna ut pengar men eftersatt underhåll måste åtgärdas? Vi genomförde direkt anställningsstopp, vikariestopp och inköpsstopp. På så sätt fick vi fram resurser till eftersatt underhåll. Vi genomförde "Det stora lyftet" som innebar att bland annat Drottninggatan fick ny räls. Satsningen på innerstaden blev mycket populärt och att delvis låta spårvagnen gå på enkelspår visade sig bli mycket lyckat. Drottninggatan blev en gågata utan avgaser från bussar och bilar. Vi började bygga om och reparera de gamla spårvagnarna samtidigt som vi köpte in begagnade bättre spårvagnar från utlandet. Äntligen händer det något positivt sa de anställda på spårvägen. Allt detta är dokumenterat och visar att Stig Sundström sysslar med historieförfalskning när han påstår att all offensiv spårvägspolitik spårade ur under de borgerliga åren.
Läs mer om