Efter sommaren får alla, som bor utanför en tätort och åker med Östgötatrafiken på sträckan Valdemarsvik-Söderköping-Norrköping, kraftigt försämrade kommunikationer. Östgötatrafikens satsning på expressbussar, som bara stannar i en tätort, leder till att 43 % av bussarna som stannar vid varje hållplats på den sträckan, buss 450 och 459, försvinner.
Bussen är en frihet, speciellt för ungdomar på landsbygden som saknar körkort, och ett viktigt instrument för att kunna upprätthålla en levande landsbygd. Därför är den knappa halveringen av antalet bussar som stannar utanför tätorterna ett enormt hårt slag mot den levande landsbygden i Valdemarsviks, Söderköpings och Norrköpings kommuner. Att ha goda kommunikationsmöjligheter gör en kommun attraktiv för nyinflyttning.
Bussen är även en viktig del i kampen mot klimatförändringen och ett ökat kollektivt åkande sparar våra vägar. Därför är det vansinne att tvinga alla landsortsbor att ta bilen till tätorten för att därifrån ta bussen.
En annan förändring som den nya tidtabellen medför är att Söderköpings skolungdomar, som bor mellan Söderköping och Valdemarsvik, kan tvingas vänta upp till två timmar för att komma hem efter avslutad dag. Detta efter att de två avgångarna med buss 459 kl. 14:35, som alla skolungdomar tar, försvunnit och ersatts med en buss med avgångstid 13:50, innan skolorna slutat. Bussen alla skolungdomar då måste ta går 15:53, hur ska alla få plats?
Med bakgrund av detta uppmanar jag Valdemarsviks, Söderköpings och Norrköpings kommuner att begära av Östgötatrafiken att antalet bussar på linjerna 450 och 459 ökas för att återgå till tidigare nivåer. För, kommunstyrelseordföranden, (Anders Carlsson (C), Magnus Berge (C) och Lars Stjernkvist (S)) ni bryr väl er om en levande landsbygd, miljön och de som bor utanför en tätort?