Bilisterna kan tjäna på nya skatten
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
</span>Beslutet innebär att försäkringsbolagen ska betala 32 procents skatt på de trafikförsäkringar de hanterar. Bolagen kommer i sin tur troligen att höja försäkringspremierna med samma belopp, i genomsnitt cirka 700 kronor per år, men mer för risktrafikanter än för normalbilister.
Skatten är ett första steg i en reform av trafikförsäkringen där målet är att trafikrelaterade kostnader för sjukpenning, sjukersättning och aktivitetsersättning ska betalas av trafikförsäkringen, istället för som idag av socialförsäkringssystemet. Skatten ska finansiera kostnaden för trafikrelaterad sjukpenning med mera till redan skadade människor.
Steg två innebär att trafikförsäkringspremierna ska bekosta sjukpenning m m även till personer som skadas i trafiken efter reformens genomförande.
Reformen har flera syften, bland annat ökad trafiksäkerhet och bättre rehabilitering av trafikskadade, och den stöds av flera motororganisationer, till exempel FMK.
Regeringen vill individualisera trafikförsäkringspremien mer än idag och att därvid lära av Finland, vars erfarenheter av ett liknande system tyder på att en i högre grad riskrelaterad försäkringspremie kan bidra till att minska antalet trafikolyckor. Finländska normalbilister betalar dock i vissa fall mindre för sin trafikförsäkring än en svensk bilist gör idag, så för vanliga bilister behöver reformen inte innebära stora kostnadsökningar.
Reformen ger försäkringsbolagen tydliga incitament att arbeta skadeförebyggande och att satsa på att rehabilitera trafikskadade. I och med att försäkringsbolagen får betala trafikskadades inkomstförlust under den tid de är arbetsoförmögna, har försäkringsbolagen all anledning att jobba hårt med rehabilitering. Dessutom slipper de skadade dagens rundgång mellan Försäkringskassan och försäkringsbolagen för att få hjälp.
Jag anser att det är bra att de som kör riskabelt får betala mer för att försäkra sitt fordon. Det skapar ekonomiska drivkrafter för människor att köra säkrare och kan därmed bidra till att minska antalet trafikolyckor. Löfstrands och Malmströms lösning lyser med sin frånvaro.